World on Rails

Powered by WorldOnRails.nl
Het is momenteel 07 jul 2020, 12:29

Alle tijden zijn UTC+01:00

Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 14 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichtonderwerp: Italië: trein en fiets?
BerichtGeplaatst: 18 apr 2011, 18:39 
Sprinter

Hej! Van de zomer willen mijn vriend en ik Italië gaan ontdekken. Enkele stukken willen we met de trein doen, maar we willen juist ook fietsen. Kunnen we gewoon onze fietsen meenemen in de trein en hoeveel kost dat?

Alvast bedankt!

Sanne

Berichtonderwerp: Re: Italië: trein en fiets?
BerichtGeplaatst: 18 apr 2011, 18:46 
Trans-Siberië Express

Land: Nederland
Nee, je kunt niet 'gewoon' je trein in de fietsen zetten. Dat kan in Nederland ook niet gewoon. Het moet bij de NS op de juiste plaats, niet in de spits en je hebt een kaartje nodig.
Voor internationale treinen moet je vaak reserveren voor een fiets en op sommige treinen mag/kan je fiets helemaal niet mee (tenzij gedemonteerd in een fietszak). Een internationaal fietskaartje kost 12 euro voor een enkele reis (bijv. Amsterdam-Milaan). In de nachttrein Amsterdam-Basel kan je fiets mee, mits je reserveert.
In Zwitserland en Italië zal de trein in de conventionele treinen mee kunnen. Het zal enige planning vergen om uit te zoeken wat qua planning/route handig is en niet. Vraag is dus of jullie echt geoefende fietsers zijn of af en toe voor de lol wat willen fietsen. In dat laatste geval is het makkelijker om ter plekke fietsen te huren.

BerichtGeplaatst: 18 apr 2011, 19:53 
Trans-Siberië Express

Fietsen meenemen in de trein is geen enkel probleem. De treinen doorgaande verbindingen zijn prima uitgerust en ik heb weinig drukte meegemaakt. Er rijden hier en daar dieseltreintjes op nevenlijntjes waar de fiets amper in te krijgen is, maar die zul je niet zo gauw tegen komen.

Fietskaartje kun je kopen op de stations aan een loket. Je kunt ze vooraf al kopen zonder datum en stempelen op de dag dat je ze gebruikt. Ik heb tijdens mijn vakantie daarom maar één keer in de rij hoeven staan. Kaartje kost EUR 3,50 voor een hele dag. Dit geldt voor normale regionale treinen.

Of je lokale treinen neemt of internationale lange afstandstreinen is mij niet duidelijk. Ik ben vanaf Monaco wezen fietsen tot aan San Remo. In Ventimiglia kaartjes gekocht.
Tip: Ze spreken amper Engels, als je geen Italiaans spreekt, maak mbv. Google vertalen een briefje waarop je vermeldt wat je wilt hebben.

BerichtGeplaatst: 18 apr 2011, 20:14 
Sprinter

Bedankt voor de snelle en uitgebreide antwoorden. Ik geloof dat het allemaal aardig duidelijk is zo. Ik neem aan dat de Treinwinkel er ook wel iets vanaf weet? Dan kan ik daar terecht als ik dingen wil boeken enz.

BerichtGeplaatst: 18 apr 2011, 20:20 
Trans-Siberië Express

Die weten het vast wel, maar of je daar regionale dagkaartjes fiets kunt kopen vraag ik mij af.

BerichtGeplaatst: 19 apr 2011, 07:10 
Trans-Siberië Express

Citeer:
In de nachttrein Amsterdam-Basel kan je fiets mee, mits je reserveert.
In de Eurocity's Basel-Milaan via Bern overigens ook, al zijn er maar twee plaatsen per trein en reserveren is (uiteraard) verplicht. Maar dat is de makkelijkste manier om met de fiets in Italië te komen.

Een andere optie kan zijn via München te reizen; in de nachttreinen Amsterdam-München en München-Rome en München-Venetië kun je je fiets meenemen (reserveren verplicht). Dit is vooral handig als je richting Bologna, Florence en Rome, of Venetië, wil.

BerichtGeplaatst: 19 apr 2011, 19:24 
Sprinter

Citeer:
Citeer:
In de nachttrein Amsterdam-Basel kan je fiets mee, mits je reserveert.
In de Eurocity's Basel-Milaan via Bern overigens ook, al zijn er maar twee plaatsen per trein en reserveren is (uiteraard) verplicht. Maar dat is de makkelijkste manier om met de fiets in Italië te komen.

Een andere optie kan zijn via München te reizen; in de nachttreinen Amsterdam-München en München-Rome en München-Venetië kun je je fiets meenemen (reserveren verplicht). Dit is vooral handig als je richting Bologna, Florence en Rome, of Venetië, wil.
Kom ik dan ook door die tunnel in Zwitserland (ben de naam even kwijt, jullie weten vast wat ik bedoel?), want dan zou helemaal geweldig zijn.

BerichtGeplaatst: 20 apr 2011, 09:57 
ICE

De Gotthard ? Nee

Met de nachttrein optie ga je zowiezo vrij weinig zien van de Alpen, het gedeelte bij brenner ( vond ik zelf erg mooi ).
Met de EC Basel - Milaan doe je wel een zeer mooi stuk, met een paar kleine tunnels door de bergen heen.
Ik zou zelf qua schoonheid voor het gedeelte Brenner gaan, maar aangezien dit een nachttrein is toch voor de EC, welk ook mooi is.

BerichtGeplaatst: 21 apr 2011, 08:10 
Trans-Siberië Express

Citeer:
Kom ik dan ook door die tunnel in Zwitserland (ben de naam even kwijt, jullie weten vast wat ik bedoel?), want dan zou helemaal geweldig zijn.
Het is niet de route via de Gotthardtunnel, maar via de Lötschberg-Basistunnel, de op één na langste treintunnel van Europa (34,6 km), met vlak daarna de Simplontunnel die ook bijna 20 km lang is. Vervolgens kom je in Italië langs het Lago Maggiore, erg mooi. Als je mooi weer hebt zie je na de Lötschberg-Basistunnel bij Visp nog de beroemde spitse berg Matterhorn. 8)

BerichtGeplaatst: 21 apr 2011, 10:58 
Maglev

De Matterhorn kun je op het traject Bern-Brig niet vanuit de trein zien. Pas als je vlak voor Zermatt de laatste bocht neemt, is hij te zien.
Vanuit het Rhonedal kun je wel een andere karateristieke berg zien, maar ben de naam even kwijt (Weissmies?)

BerichtGeplaatst: 21 apr 2011, 15:23 
Trans-Siberië Express

Citeer:
De Gotthard ? Nee

Ik zou zelf qua schoonheid voor het gedeelte Brenner gaan, maar aangezien dit een nachttrein is toch voor de EC, welk ook mooi is.
De Brenner-lijn van Innsbruck naar Bolzano is zeker niet verkeerd maar heeft wel veel van zijn aantrekkelijkheid verloren toen ze tussen Brennero en Colle Isarco een nieuwe spoorlijn plus tunnel aanlegden.

BerichtGeplaatst: 22 apr 2011, 07:48 
Trans-Siberië Express

Citeer:
De Matterhorn kun je op het traject Bern-Brig niet vanuit de trein zien.
Hmm, ben in het Lötschental (da's ten noorden van Goppenstein) ooit op vakantie geweest, en vanaf veel plekken kon je de Matterhorn wel zien, maar wellicht ligt de nieuwe spoorlijn te laag. Ik meen dat de berg wel te zien is vanaf de lijn van de oude Lötschbergtunnel naar Brig, maar goed, die lijn ligt ook een stuk hoger boven zeeniveau dan de nieuwe lijn via Visp. Ik was vorig jaar ook weer in die regio en ben in Brig, Visp en Sierre geweest, maar toen was het te mistig in het Mattertal, dus was de Matterhorn sowieso niet te zien.

BerichtGeplaatst: 10 mei 2011, 09:57 
Maglev

Citeer:
Vanuit het Rhonedal kun je wel een andere karateristieke berg zien, maar ben de naam even kwijt
Ik bedoelde de Bortelhorn.
In het Lötschental moet je toch echt bergtoppen gaan beklimmen om in de verte de Matterhorn te kunnen zien!

BerichtGeplaatst: 10 mei 2011, 18:52 
Trans-Siberië Express

Ik ben daar in 2002 op vakantie geweest, maar toen zat ik op meer dan 1900 meter hoogte. Dat helpt natuurlijk ook wel, daar heb ik niet aan gedacht. :lol: In het dal zelf kon je de Matterhorn inderdaad niet zien.

Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 14 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00