Nederlands InterRail Forum

Powered by WorldOnRails.nl
Het is nu 01 okt 2014, 10:09

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Treinen in Italië
BerichtGeplaatst: 14 jun 2007, 00:45 
Offline
Trans-Siberië Express
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 15 feb 2006, 17:39
Berichten: 7951
Woonplaats: Zwolle
De informatie is ontleend aan informatie op dit forum, verscheidene internetsites en verscheidene boeken. Ondanks alle zorg voor correcte informatie, kunnen er aan deze informatie geen rechten worden ontleend. Zie je een fout of heb je een aanvulling? Plaats dan een bericht in het meldtopic fouten/aanvullingen in de FAQ's.

Afbeelding

Italië
Update dienstregeling 2012

Algemene informatie

Nationale spoorwegmaatschappij: Ferrovie dello Stato

Taal: Italiaans, in het noorden ook Frans (regio Aosta) en Duits (regio Zuid-Tirol)

Munteenheid: Euro (onderverdeeld in 100 Eurocent)

Belangrijke spoorwegknooppunten: Bologna, Firenze, Genova, Milano, Napoli, Roma, Torino, Venézia, Verona

Spoorkaart van Italië

Belangrijkste soorten treinen

Eurostar Italia, soms afgekort tot ES of AV en niet te verwarren met de Eurostar naar Londen, is de Italiaanse hogesnelheidstrein. Eurostars zijn snel en luxe, maar je betaalt er wel een toeslag (inclusief verplichte reservering) voor. Nog sneller, maar ook duurder, zijn de Eurostar AV en de AV Fast (non-stop van Milaan naar Rome). EurostarCity's, soms afgekorst als ESC, bestaan ook en zijn getrokken treinen met een Eurostar-interieur. Deze treinen worden ook wel Frecciarossa, Frecciargento of Frecciabianca genoemd

EuroCity en InterCity, vaak afgekort tot EC en IC, zijn normale snelle treinen. EuroCity's rijden van Italië naar het buitenland, maar kunnen ook voor binnenlands vervoer gebruikt worden. Voor de EuroCity's en InterCity's geldt dat je een verplichte reservering moet hebben, behalve voor de EuroCity's van de DB en ÖBB die via de Brennerpas tussen München en Italië rijden.

Espresso is de naam voor normale sneltreinen. Espresso's zijn vaak nachttrein, maar ook sommige dagtreinen hebben de naam Espresso. Voor deze treinen geldt reserveringsplicht.

InterRegionale, vaak afgekort tot IR, zijn interregionale sneltreinen. Ze slaan kleinere stations over en zijn, samen met de Diretto's en Espresso's, een alternatief om toeslagen uit te besparen. Voor IR's kunnen alleen in de eerste klas plaatsen worden gereserveerd.

Regionale, afgekort tot R, is de benaming voor de stoptreinen in Italië. Ook de Regionali zijn vrij van toeslagen en er kunnen geen plaatsen gereserveerd worden.

Nachttreinen

EuroNight, meestal afgekort tot EN, is een Europese formule voor moderne nachttreinen. Voor EN-treinen geldt een verplichte toeslag inclusief reservering.

InterCityNotte, meestal afgekort tot ICN, zijn nachtelijke Intercity's die ook couchetterijtuigen en slaaprijtuigen hebben. Reserveren is verplicht.

Espresso kan zoals hierboven vermeld een dagtrein zijn, maar ook veel nachttreinen rijden als Espresso. Espresso's zijn gewone nachttreinen en kennen reserveringsplicht.

Bereikbaarheid vanuit Nederland en België

Er zijn enkele snelle routes vanuit Nederland en België. Je moet ofwel via Duitsland, of via Frankrijk reizen.

Door Duitsland en Zwitserland is de route Frankfurt-Basel-Luzern/Brig-Milano of, door Duitsland en Oostenrijk, Frankfurt-München-Innsbruck-Verona. Door Frankrijk is de snelste route Paris-Lyon-Chambéry-Torino. Voor Belgen is de route met de EuroCity vanaf Brussel naar Basel en vanaf daar door naar Milaan ook een optie, alhoewel het niet erg snel is.

Je kunt overdag naar Milaan reizen door per ICE naar Basel te reizen en daar over te stappen op een EuroCity naar Milaan. Je kunt ook met de CityNightLine reizen vanaf Amsterdam Centraal, Utrecht Centraal en Arnhem naar Basel of Zürich reizen en daar overstappen. Je komt dan bij daglicht door de prachtige Zwitserse Alpen, een aanrader.

Wie naar Verona of Venetië wil is vaak het snelst via München. De treinreis gaat vanaf daar door Oostenrijk over de Brennerpas naar Italië.

Verschillende stations in grote steden

Veel hoofdstations in Italiaanse steden zijn kopstations, van waaruit treinen maar één kant op kunnen rijden. Sommige doorgaande treinen maken echter gebruik van andere stations in de stad. Van de grote Italiaanse steden worden hier de verschillende stations besproken. Als je op de stationsnaam klikt wordt je automatisch naar de locatie Google Maps doorgestuurd zodat je kunt zien waar het station ligt. Als je op de naam van de stad klikt wordt je (behalve bij Florence en Venetië) doorgestuurd naar een metroplattegrond van de betreffende stad.

Rome

Roma Termini, het meest centraal gelegen station. De meeste treinen stoppen hier ook. Metro A en B kruisen elkaar bij dit station.
Roma Tiburtina, veel doorgaande noord-zuid-treinen en de nodige regionale treinen stoppen hier en niet in Termini. Metroverbinding met station Termini met lijn B.
Roma Ostiense, een station waar enkele doorgaande treinen vanaf Genua richting Napels stoppen. Hier ligt ook het station Porta San Paolo naast, vanwaar de treinen richting Ostia Antica en Lido di Ostia vertrekken. Het naastgelegen metrostation van lijn B heet Piramide.

Napels

Napoli Centrale, het centraal gelegen kopstation. Metroverbinding met lijn 2, het metrostation heet Garibaldi. De meeste doorgaande treinen maken van dit station gebruik.
Napoli Piazza Garibaldi, ligt onder het station Centrale. Ook de Circumvesuviana richting Pompeii heeft een station met deze naam ten zuiden van Napoli Centrale. Metroverbinding met lijn 2, het metrostation heet Garibaldi. Sommige doorgaande treinen (o.a. IC van/naar Sicilië) maken van Piazza Garibaldi gebruik. Aangezien het station onder Centrale ligt is overstappen tussen deze twee stations makkelijk.
Napoli Porta Nolana, het beginstation van de Circumvesuviana die rond de Vesuvius rijdt. InterRail is niet geldig op de Circumvesuviana.
Napoli Campi Flegrei (Campi Flegrei betekent Brandende Velden). De nachttreinen van Turijn naar Reggio di Calabria stoppen hier. Metroverbinding met lijn 2 en lijn 6, station Campi Flegrei. Het station ligt een heel eind ten westen van het centrum, ongeveer 8 kilometer vanaf station Centrale.

Milaan

Milano Centrale, het grote imposante kopstation waar de meeste treinen aankomen en vertrekken en wat voor veel InterRailers de poort naar Italië is. Metroverbinding met lijn 2 en 3, metrostation Centrale. Het station ligt ten noordoosten van het centrum.
Milano Porta Garibaldi, het op één na belangrijkste station van Milaan. Doorgaande Eurostar AV-treinen van Turijn naar Rome stoppen hier. Metrolijn 2, station Porta Garibaldi.
Milano Nord Cadorna, waarbij Nord slaat op de lijnen van de Ferrovie Nord Milano. Treinen naar bestemmingen te noorden van Milaan vertrekken hier. Metroverbinding met metrolijnen 1 en 2, metrostation Cadorna. Het station ligt iets ten noordwesten van het centrum.

Turijn

Torino Porta Nuova, een kopstation en vrijwel alle treinen die Turijn als begin- of eindpunt hebben stoppen hier. Metroverbinding met lijn 1, station Porta Nuova. Het station ligt aan de zuidkant van het centrum.
Torino Porta Susa, een station wat vooral belangrijk is omdat de doorgaande TGV's/EC's van Parijs naar Milaan hier stoppen. Ook enkele andere treinen stoppen alleen in Porta Susa. Metroverbinding met lijn 1, station Porta Susa. Het station ligt ten westen van het centrum.

Florence

Firenze Santa Maria Novella, of kortweg Firenze SMN, is het hoofdstation van Florence, dicht bij het centrum De meeste treinen stoppen hier.
Firenze Campo di Marte, het op één na belangrijkste station van Florence. Veel doorgaande noord-zuid-treinen, alsmede veel nachttreinen vertrekken vanaf dit station wat ten oosten van het centrum ligt.
Firenze Rifredi, een station iets te noorden van SMN. Doorgaande noord-zuid-Intercity's maken van dit station gebruik.

Venetië

Venezia Santa Lucia, het station wat zo ongeveer aan het Canal Grande ligt. Dit station is in hartje Venetië en de weg richting de Rialtobrug en het San Marcoplein is bewegwijzerd. De waterbus vertrekt voor het station. Alle treinen die Venetië als begin- of eindpunt hebben gebruiken dit station. Wie vanuit Oost-Europa naar Italië reist komt waarschijnlijk ook hier aan.
Venezia Mestre, een belangrijk station dat niet in Venetië ligt, maar in de stad Mestre op het vasteland. Doorgaande treinen die niet Venetië als beginpunt of eindbestemming hebben stoppen hier (bijvoorbeeld treinen van Rome of Milaan naar Triëst), je moet overstappen op een andere trein om vervolgens naar Venetië te reizen.

Vaticaanstad en San Marino

Vaticaanstad is prima per metro bereikbaar vanaf station Roma Termini. Met de oranje lijn A richting Battistini reis je tot Ottaviano-San Pietro (voor de Sint-Pieterskerk en het Sint-Pietersplein) of tot Cipro-Musei Vaticani (voor de Vaticaanse Musea en de Sixtijnse Kapel). Vanaf beide metrostations is het minder dan een kwartier lopen. Vaticaanstad kent geen grenscontroles.

San Marino is per geregelde busverbinding bereikbaar vanaf station Rimini. De busrit duurt ongeveer drie kwartier.

Malta

Malta is per snelle veerboot van Virtu Ferries bereikbaar vanuit Pozzallo (een uur met de trein vanaf Siracusa) en op sommige dagen ook vanuit Catania. Vanuit Pozzallo duurt de overtocht anderhalf uur, vanuit Catania drie uur. Je krijgt op deze veerdienst met InterRail helaas geen korting.

De haven in Pozzallo ligt een eindje buiten de stad, je kunt het beste een taxi vanaf het station nemen. Soms laat Virtu ook een busje rijden vanaf het kantoor in Pozzallo naar de haven.

In Catania ligt de haven op loopafstand van het station of je kunt de metro nemen naar station Porto (alleen op werkdagen). Het is één halte van het hoofdstation en tevens het eindpunt van de lijn.

Op Malta komen de meeste boten 's avonds laat aan. Dan moet je een taxi nemen of lopen naar Valletta (ca. 15 minuten). Komt de boot overdag aan, dan kun je vanaf de haven bus 98 nemen naar het centrale busstation bij Valletta. Vanaf daar is vrijwel elke plaats op Malta per bus te bereiken.

Tunesië

Grimaldi Ferries geeft 20% korting op de normale prijzen, exclusief havenbelastingen, voor de routes Civitavecchia-Tunis en Salerno-Palermo-Tunis. Ook vanuit andere Italiaanse steden en vanuit Marseille zijn er veerverbindingen met Tunis. Het kortste is echter de overtocht vanuit Trapani op Sicilië, alhoewel het niet veel scheelt met de overtocht vanaf Palermo. De overtochten van Palermo en Trapani naar Tunis zijn overdag, met vertrek 's ochtends en aankomst vroeg in de avond, de overtochten terug naar Italië zijn echter nachtvaarten.

In Tunesië verzorgt SNCFT het treinvervoer. Treinen hebben drie klassen: Grand Confort, 1e klasse en 2e klasse. De treinen zijn goed en snel en de treinkaartjes zijn goedkoop. Er is ook een goedkope pas voor heel Tunesië, de Carte Bleue, voor een geldigheid van 7, 15 of 21 dagen. Deze pas is in Tunesië zelf te verkrijgen, maar je kunt hem ook bestellen bij de officiële agent voor Europa, Fahrplancenter in Zwitserland.

Overzicht van toeslagen

Alle toeslagen zijn op basis van een InterRail tweede klas.

Eurostar Italia en EurostarCity Italia: € 10,00
Eurostar AV en AV Fast: € 10,00
EC naar Zwitserland: € 10,00
IC/TGV(binnenlandse trajecten): zitplaats € 3,00
EuroNight: zitplaats vanaf € 7,00, couchette vanaf € 25,00
CityNightLine: zitplaats € 11,50, slaapstoel € 17,50, couchette vanaf € 27,50, slaapplaats vanaf € 47,50
ICN: couchette vanaf € 33,00
Espresso: couchette vanaf € 33,00

Kortingen

Attica Enterprises (met de merknamen Superfast Ferries / Blue Star Ferries) Ancona/Bari-Corfu-Igoumenitsa-Patras, dekpassage gratis, excl. havenbelastingen (€ 7,00); bovendien in juni en september € 10,00 randseizoentoeslag, in juli en augustus € 20,00 hoogseizoentoeslag. Momenteel is er ook een brandstoftoeslag. Deze bedraagt € 5,00 per persoon op de Bari-Patras route en € 15,00 per persoon op de Ancona-Bari route klik HIER voor meer info en toeslagen de voor accomodatie aan boord

Minoan Lines Ancona-Igoumenitsa-Patras en Venetië-Igoumenitsa-Corfu-Patras, dekpassage gratis, € 7,00 havenbelastingen, 50% korting op een upgrade, in juni en september € 10,00 randseizoentoeslag, in juli en augustus € 20,00 hoogseizoentoeslag. 20% korting op binnenlandse Griekse routes Patras-Corfu en Pireaues-Herkalion (Kreta).
Brandstoftoeslag: momenteel € 15,00
klik HIER voor meer info en toeslagen de voor accomodatie aan boord

Hellenic Mediterranean Lines Brindisi-Patras 25% korting op alle categorieën (uitgezonderd luxe cabine) in het hoogseizoen (15 juni-15 september), 50% korting op alle categorieën (uitgezonderd luxe cabine) buiten het hoogseizoen
Grimaldi Ferries 20% korting op de normale prijzen, exclusief havenbelastingen, op de volgende routes: Civitavecchia-Toulon, Civitavecchia-Barcelona, Civitavecchia-Tunis, Salerno/Palermo-Tunis, Livorno-Porto Vecchio, Livorno-Barcelona


Laatst bijgewerkt door Bruno op 16 sep 2013, 21:02, in totaal 5 keer bewerkt.
Update (Ferry, prijzen en nog wat kleine wijzigingen, prijsverhoging passreserveringen CityNightLine)


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 1 bericht ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling