World on Rails

Powered by WorldOnRails.nl
Het is momenteel 25 sep 2018, 08:17

Alle tijden zijn UTC+01:00

Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichtonderwerp: Scandinavië
BerichtGeplaatst: 22 jan 2005, 11:20 
Stoptrein

Zomer 2005 ben ik van plan om te gaan interrailen in Scandinavie, en dan Noorwegen en Zweden.
We twijfelen erover of we beter met de tent of in jeugdherbergen kunnen overnachten. Heeft iemand hier ervaring mee in Scandinavië?
Sowieso zou ik het fijn vinden om nog wat tips of extra informatie over interrailen in scandinavie te krijgen, er is daar neit zo veel over te vinden op internet.

Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: 23 jan 2005, 00:54 
Sprinter

Land: Nederland
Ga ook in de zomer naar Noorwegen & Zweden... Ik ga waarschijnlijk jeugdherbergen doen. Is ietsjes duurder meestal, maar wel meer comfort, en je hebt iig niet zoveel last van het klimaat...

Backpackers.no

Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: 23 jan 2005, 20:02 
Stoptrein

Wij hebben afgelopen zomer door scandinavië geinterraild. In de Loney Planet gids keken we van tevoren of er een camping dichtbij was. Als deze er niet was, gingen we naar een hostel. Op http://www.hihostels.com kun je van een aantal hostels zien, of ze nog plaats hebben.
Als je nog meer wilt weten, dan horen we het wel.

Berichtonderwerp: Re: Scandinavië
BerichtGeplaatst: 24 jan 2005, 13:09 
ICE

Citeer:
Zomer 2005 ben ik van plan om te gaan interrailen in Scandinavie, en dan Noorwegen en Zweden.
We twijfelen erover of we beter met de tent of in jeugdherbergen kunnen overnachten. Heeft iemand hier ervaring mee in Scandinavië?
Scandinavie is behoorlijk prijzig (dus waarschijnlijk Hostels ook), de campings echter niet! De keuze tent/hostel is een persoonlijke; wil je in het centrum zitten? Of wil je in rust en natuur?

Wij hebben 2x in Scandinavie getreind en beide keren met tent; zo beleef je de natuur en het licht (middernachtzon) beter (naar onze bescheiden mening).. Ook kun je op nagenoeg alle campings gratis koken, nog een pluspunt!
Citeer:
Sowieso zou ik het fijn vinden om nog wat tips of extra informatie over interrailen in scandinavie te krijgen, er is daar neit zo veel over te vinden op internet.
Als jij vragen stelt, zullen wij (hier aanwezig op het forum) die beantwoorden.. Gewoon info spuien lijkt me minder zinnig!

BerichtGeplaatst: 07 feb 2005, 22:21 
Stoptrein

Citeer:
Ik ben afgelopen zomer met scanrail een maand door zweden en noorwegen getrokken met een vriendin. Ik had een goedkope vliegticket gevonden van brussel naar Stockholm, dus daar had ik mazzel mee. Om even mijn reis heel kort te beschrijven: Vanaf stockholm ben ik met de trein langs oa Mora, Ostersund, jokkmokk en nog heel wat kleine dorpjes tot in Abisko en Kiruna. Toen zijn we zo noorwegen ingestoken (via Narvik). Toen met Bussen naar de Vesterolen en de lofoten en weer terug naar het vaste land via Bodo langs Trontheim over Oslo en dan weer naar het westen richting Bergen. En dan weer terug over Oslo naar Stockholm en met het vliegtuig terug.

Een prachtige reis! Wij hadden per persoon 120 euro per week gerekend voor eten en camping. Het kon net! En ik heb eerlijk gezegd af en toe honger gehad. In zweden zijn ze wat minder toeristisch ingesteld en kun kwamen we ruim uit met het geld. Noorwegen was toch echt wel een stukje duurder maar ik had het voor geen goud willen missen.

De campings zijn dacht ik rond de tien euro per nacht voor 1 tentje en twee personen. Juist de gewone dingen zoals brood en groenten zijn duur. Maar dat is nederland ook. Jeugdherbergen zijn echt mindstens 20 euro per nacht per persoon. En ik weet niet of je ervaring met jeugdhotels hebt, maar dan lig je dus echt in stapelbedjes in een hok. Je moet er echt van houden! En het is super super duur, tenminste, ik ben een "arm studentje" en het kost sowieso al veel geld.

Ik heb ontzettend veel te vertellen en past niet op zo'n forum dus als je nog vragen hebt, ik ben nog steeds ontzettend enthousiast over deze reis, dus mail me gerust: roos.teuling@gmail.com Vooral wat mooi is en wat je vooral NIET moet doen kan ik veel over vertellen!

Groetjes,

Roos

BerichtGeplaatst: 09 feb 2005, 08:19 
ICE

Citeer:
In zweden zijn ze wat minder toeristisch ingesteld en kun kwamen we ruim uit met het geld. Noorwegen was toch echt wel een stukje duurder maar ik had het voor geen goud willen missen.
Ik weet niet of dat prijsverschil zoveel met 'toeristisch ingesteld zijn' te maken heeft, dan wel met de inkomenniveaus in beide landen.. Noorwegen is schatrijk door de olie-inkomsten en de lonen er navenant hoog! En dan houden ze juist GEEN rekening met toeristen uit "armere" landen die er vakantie komen houden...

BerichtGeplaatst: 09 feb 2005, 22:11 
Stoptrein

Ja dat was misschien een ongelukkige oorzaak/gevolg beschrijving... Ik weet helemaal niets van de economie :? :)

Maar ik vond de Zweden aardiger, Noren waren wat norser. Met de Inlandsbanan dwars door zweden kwamen we langs super kleine dorpjes waar iedereen aanbood om (gratis) in hun tuin te gaan staan met ons tentje. Iedereen bood je ook een lift aan enz. In noorwegen hebben we een halve dag staan liften om de boot te kunnen halen maar niemand nam ons mee. En in heel Zweden zijn we twee andere nederlanders tegen gekomen, in Noorwegen campings vol. Dit heeft niets te maken met de prijs, maar ik vind het wel een extra dimentie aan zweden geven. Al vind ik de fjorden echt het onwerkelijk mooie aan Noorwegen...

Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: 10 feb 2005, 17:09 
ICE

Klopt als een bus. Zweden is lieflijker, aardiger; zelfs de taal klinkt iets zachter dan het Noors.. Noorwegen is ruig, rijk en iets humeuriger.. Maar wat zou jij zijn met 1800 mm regen per jaar (Bergen)?? :?

Overigens denk ik dat je in Noorwegen meer Nederlanders bent tegengekomen doordat de (mooie) plaatsen meer geconcentreerd zijn dan in Zweden. Daar kun je bij wijze van spreken overal terecht, in Noorwegen zit je met grote stukken onherbergzaam / onbewoonbaar land! Daarnaast denk ik dat de Nederlanders die je gezien hebt niet veel noordelijker dan Trondheim waren (en dan denken ze al "wat zijn we noordelijk hè!"...)

Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 8 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00