World on Rails

Powered by WorldOnRails.nl
Het is momenteel 23 apr 2021, 12:23

Alle tijden zijn UTC+01:00

Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 01 aug 2009, 11:33 
Stoptrein

Ik ga met 2 vrienden van Berlijn naar Warschau met een interrail.
We willen dan graag in Poznan uitstappen om naar Auschwitz te gaan.
Een vriendin van me vond op internet dat je met interrail niet in lokale treinen kan rond Warschau en dat we dus perse met een internationale trein moeten gaan van Berlijn naar Warschau, moeten reserveren en dus NIET in Poznan kunnen uitstappen.
Weet iemand hier iets meer over? klopt dit?
Is er iemand die dit ook heeft gedaan, en zoja op wat voor manier?
We kunnen niet in Poznan overnachten, want het hostel in Warschau is al geboekt.
Het is dus echt de bedoeling dat we van Berlijn naar Warschau gaan in 1 dag en in Poznan even uitstappen om later weer verder te reizen.

BerichtGeplaatst: 01 aug 2009, 12:01 
Trans-Siberië Express

Land: Nederland
Het klopt dat je de directe treinen Berlijn-Warschau moet reserveren. Lokale treinen rondom Warschau mag je gebruiken zolang ze door de PKP worden verreden. Als ze onder het stadsvervoersbedrijf van Warschau vallen (als metro of tram bijv.), dan is Interrail niet geldig.

Ik snap jullie reis niet helemaal. Ik krijg de indruk dat jullie 's ochtends uit Berlijn willen vertrekken en dan via Auschwitz naar Warschau willen reizen. Dat lukt zeker niet. Je zult meer dan 1 dag moeten uittrekken voor deze reis. Een optie is 's middags vertrekken uit Berlijn en in Poznan de nachttrein naar Krakau pakken of 's avonds vanuit Berlijn de nachttrein naar Krakau pakken. Vanaf Krakau kun je naar Auschwitz en dan 's avonds naar Warschau.
Neem voor de veiligheid in de nachttrein naar Krakau minstens een couchette.

Je kunt met een reservering Berlijn - Warschau best in Poznan uitstappen, maar moet dan zorgen dat je Poznan - Warschau reserveert als je weer verder reist naar Warschau. Tussen Berlijn en Poznan zijn overigens ook enkele opties met niet-reserveringsplichtige regionale treinen via Frankfurt (Oder).

BerichtGeplaatst: 01 aug 2009, 12:03 
Intercity

Waarschijnlijk haal je enige steden door elkaar. Poznan ligt inderdaad aan de lijn Berlijn-Warschau, maar om van daar uit 'even' een retourtje Auschwitz (of Oswiecim op zijn Pools) te doen, ligt niet bepaald voor de hand: een enkeltje kost je al bijna 7 uur. Krakau, gelegen in het zuiden van Polen en, in dit geval helaas, bij lange na niet aan de lijn Berlijn-Warschau, ligt op anderhalf uur treinen van Oswiecim en leent zich veel beter voor een uitstapje.

BerichtGeplaatst: 01 aug 2009, 12:38 
Trans-Siberië Express

Citeer:
Ik ga met 2 vrienden van Berlijn naar Warschau met een interrail.
We willen dan graag in Poznan uitstappen om naar Auschwitz te gaan.
Een vriendin van me vond op internet dat je met interrail niet in lokale treinen kan rond Warschau
Citeer:
Als ze onder het stadsvervoersbedrijf van Warschau vallen (als metro of tram bijv.), dan is Interrail niet geldig.
Dat geldt alleen voor de treinen van de Koleje Mazowiecki. Dat zijn voorstadstreinen (echte treinen, geen tram of metro) die je als InterRailer toch niet zult gebruiken. Alle treinen van het staatsspoorbedrijf PKP kun je gewoon gebruiken. De treinen van de KM staan ook zo gemerkt in de reisplanner.

Echter, Auschwitz ligt veel te ver van Poznan af. Dat kan niet op een dagje. Onmogelijk. Poznan is verder wel een leuke stad en de moeite waard voor een kort verblijf.
Citeer:
en dat we dus perse met een internationale trein moeten gaan van Berlijn naar Warschau, moeten reserveren en dus NIET in Poznan kunnen uitstappen.
Weet iemand hier iets meer over? klopt dit?
Nee, je kunt alle treinen van de PKP gebruiken, dus ook de IC- en Ex-treinen, naast de EC's.
Citeer:
We kunnen niet in Poznan overnachten, want het hostel in Warschau is al geboekt.
Het is dus echt de bedoeling dat we van Berlijn naar Warschau gaan in 1 dag en in Poznan even uitstappen om later weer verder te reizen.
Zoiets kan als je Poznan wilt bezoeken, maar dan moet je wel twee reserveringen maken: Berlijn-Poznan en Poznan-Warschau, aangezien vrijwel alle snelle langeafstandstreinen in Polen reserveringsplichtig zijn.

BerichtGeplaatst: 01 aug 2009, 15:02 
Stoptrein

Ik snap het al, er is ons verkeerd ingelicht waar Auschwitz precies was. We dachten dat dat bij Poznan was, maar dat is niet zo.
Toch bedankt voor de info!

BerichtGeplaatst: 01 aug 2009, 15:06 
Trans-Siberië Express

Dat verklaart een hoop!

Auschwitz (Pools: Oswiecim) staat overigens ook op de Interrailkaart. Krijg je enig idee waar het ligt.

Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 6 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00