World on Rails

Powered by WorldOnRails.nl
Het is momenteel 30 nov 2020, 06:37

Alle tijden zijn UTC+01:00

Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichtonderwerp: Emmerich-Praag
BerichtGeplaatst: 05 okt 2009, 16:14 
Stoptrein

Hallo,
Een vriend van mij en ik (beide 17) hebben via hyves een interrail-ticket gewonnen. Omdat we in de zomervakantie niet weg konden en in de herfstvakantie maar een paar dagen, hebben we besloten om van 24 t/m 28 oktober naar Praag te gaan.
Deze trein heb ik via DB gevonden:

Emmerich Za, 24.10.09 vertrek 20:50 4 CNL 457 City Night Line
Reserveren verplicht, Reserveren voor fiets verplicht, Fietstransport beperkt mogelijk, In zitplaatsw. enkel 2.kl., Slaaprijtuig, Couchette-rijtuig, Snacks en dranken bij de steward verkrijgbaar., City Night Line
Praha hl.n. Zo, 25.10.09 aankomst 09:56

En op 27 oktober terug met de CNL 456 die om 18.29 vertrekt en 08.24 in Emmerich weer aankomt.

Nou zitten we erover te twijfelen of we een couchette-plaats moeten huren, of een zitplaats. Kun je in een couchette gewoon normaal slapen, of gebeuren er onderweg allerlei dingen? En wat zijn de kosten daarvan? Op het forum vond ik een prijs van 20 euro of meer. Is die prijs nog actueel?
En zitplaatsen, zijn die wel veilig op dit traject? Kun je je tas makkelijk kwijt?

En dan het reserveren. Kunnen we gewoon bij de NS Hispeed winkel reserveren, ook al hebben we ons ticket daar niet gekocht?

Alvast bedankt,
Stijn

Berichtonderwerp: Re: Emmerich-Praag
BerichtGeplaatst: 05 okt 2009, 17:19 
Trans-Siberië Express

Land: Nederland
Citeer:
Kun je in een couchette gewoon normaal slapen, of gebeuren er onderweg allerlei dingen?
In een couchette kun je normaalgesproken rustig slapen. Het is een veel betere optie dan een zitplaats (in de CNL naar Praag heb je enkel een rijtuig met zespersoonscompartimenten als zitplaatsen).
Citeer:
En wat zijn de kosten daarvan? Op het forum vond ik een prijs van 20 euro of meer. Is die prijs nog actueel?
De toeslag voor een plaats in een zespersoonscouchette in een CNL-trein is inderdaad nog steeds €20 per persoon per trein. Een vierpersoonscouchette kost €30 per persoon per trein.
Zitplaatsen kosten maar €4 per persoon per trein
Citeer:
En dan het reserveren. Kunnen we gewoon bij de NS Hispeed winkel reserveren, ook al hebben we ons ticket daar niet gekocht?
Dat kan, dan rekenen ze wel €10 boekingskosten. Je kunt het ook bij de Treinreiswinkel regelen (die zijn over het algemeen wat beter geïnformeerd op het gebied van internationale reizen).
Tegenwoordig kan het ook online via bahn.de. Dan betaal je helemaal geen boekingskosten (je moet echter wel met een creditcard betalen).

Laatst gewijzigd door Kuba op 16 nov 2009, 18:25, 1 keer totaal gewijzigd.

BerichtGeplaatst: 05 okt 2009, 18:34 
Trans-Siberië Express

Citeer:
Hallo,
Een vriend van mij en ik (beide 17) hebben via hyves een interrail-ticket gewonnen. Omdat we in de zomervakantie niet weg konden en in de herfstvakantie maar een paar dagen, hebben we besloten om van 24 t/m 28 oktober naar Praag te gaan.
Deze trein heb ik via DB gevonden:

Emmerich Za, 24.10.09 vertrek 20:50 4 CNL 457 City Night Line
Reserveren verplicht, Reserveren voor fiets verplicht, Fietstransport beperkt mogelijk, In zitplaatsw. enkel 2.kl., Slaaprijtuig, Couchette-rijtuig, Snacks en dranken bij de steward verkrijgbaar., City Night Line
Praha hl.n. Zo, 25.10.09 aankomst 09:56

En op 27 oktober terug met de CNL 456 die om 18.29 vertrekt en 08.24 in Emmerich weer aankomt.
Je kunt ook in Amsterdam, Utrecht of Arnhem opstappen, ik weet niet waar je woont. Vanuit bepaalde delen van Nederland is Emmerich natuurlijk eenvoudiger.
Citeer:
Nou zitten we erover te twijfelen of we een couchette-plaats moeten huren, of een zitplaats. Kun je in een couchette gewoon normaal slapen, of gebeuren er onderweg allerlei dingen?
Wat zou er moeten gebeuren? Je hebt een ligbankje om op te slapen, een laken, een deken, een kussen en je compartiment kan op slot. Het is veel comfortabeler dan een zitplaats; de stoelen in de CityNightLines vind ik vrij slecht.
Citeer:
En wat zijn de kosten daarvan? Op het forum vond ik een prijs van 20 euro of meer. Is die prijs nog actueel?

Ja, € 20,00 per persoon extra voor een couchette in een zespersoonscompartiment. € 30,00 in een vierpersoonscompartiment en het nog comfortabeler slaaprijtuig (met echte bedden en een wastafeltje in je compartiment) kost € 40,00 p.p. in een driepersoonscompartiment.
Citeer:
En zitplaatsen, zijn die wel veilig op dit traject? Kun je je tas makkelijk kwijt?
Ja hoor, is gewoon veilig. Bagageruimte is er voldoende.
Citeer:
Citeer:
Dat kan, dan rekenen ze wel €10 boekingskosten. Je kunt het ook bij de Treinreiswinkel regelen (die zijn over het algemeen wat beter geïnformeerd op het gebied van internationale reizen).
Zo'n reservering is zelfs voor NS Hispeed geen probleem. Ook de Treinreiswinkel berekent hier boekingskosten voor. De reserveringen zijn overigens ook in Emmerich te regelen, of op elk ander Duits station met een loket, mocht dat een optie zijn. :)

BerichtGeplaatst: 06 okt 2009, 09:04 
Maglev

Maar reserveer liever niet vlak voor vertrek van de trein, maar dagen (of nog beter weken, ik weet niet hoe populair deze trein is, en je bent pas zeker van een plek met reservering dus waarom wachten) tevoren.

Boekingskosten zijn volgens mij;
- bij NS Hi Speed 10 euro
- bij de Treinreiswinkel 7,50 euro per persoon, max 15 euro
- aan het loket in Duitsland of via http://www.bahn.de 0 euro

Zelf ben ik wel eens in Emmerich op de trein gestapt, maar dan richting het oosten. Ik zat toen vlak bij Arnhem. Met angst en beven heb ik mijn 4e hands auto een week bij het station in Emmerich laten staan, maar ondanks het "gele kenteken" was er bij terugkomst niets aan de hand.

Die nachttrein zal best wel erg veilig zijn. Op elk treinstel is de hele nacht een "slaapwagonbegeleider" aanwezig. Hij lijkt op een normale conducteur, maar blijft de hele nacht in de wagon. Die houdt een oogje in het zeil. Als er een probleem zou zijn hoef je maar bij hem of haar langs te gaan.

Paar jaar geleden kwamen wij met een nachttrein terug uit Warschau. Nou daar zit een bar-wagon in, maar deze bar-wagon blijft in Polen achter op het laatste station waar deze trein stopt. Komt er daarna dus een dronken Engelsman bij alle slaapcompartimentjes vragen of er nog een plaats vrij is, dus ik zeg "ja, voor 200 euro mag je mijn plek wel hebben". En hij vroeg of Glasgow nog ver was. Juist op dat moment ging de trein stoppen dus ik zei "Wat een geluk, we rijden juist Glasgow binnen!".

Die halfdronken Engelsman is toen bijna uitgestapt :lol:

BerichtGeplaatst: 06 okt 2009, 13:54 
Stoptrein

Bedankt voor de snelle reacties!
Citeer:
Je kunt ook in Amsterdam, Utrecht of Arnhem opstappen, ik weet niet waar je woont. Vanuit bepaalde delen van Nederland is Emmerich natuurlijk eenvoudiger.
Ik woon in Zevenaar (vlakbij de Duitse grens), dus het maakt niet veel uit of ik in Arnhem of Emmerich opstap. In Emmerich lijkt me makkelijker voor ons.

En dan nog wat: mijn reispartner heeft een 1e klas kaartje gewonnen, ik een 2e klas. Kunnen we gewoon een 2e klas plaats voor hem reserveren? Kan dit ook gewoon allemaal in één reservering op www.bahn.de?

BerichtGeplaatst: 06 okt 2009, 14:08 
Maglev

Het lijkt mij allemaal te kunnen. Op het eerste oog lijkt het dat www.bahn.de alleen credit cards en BahnCard (een Duitse treinkaart) accepteert om te betalen. Zevenaar ligt inderdaad niet zo ver van Emmerich. Dus daar kan je de reserveringen ook kopen. Bovendien kan je aan het loket nog vragen stellen (in het Duits natuurlijk).

BerichtGeplaatst: 06 okt 2009, 19:01 
Trans-Siberië Express

Citeer:
Die nachttrein zal best wel erg veilig zijn. Op elk treinstel is de hele nacht een "slaapwagonbegeleider" aanwezig. Hij lijkt op een normale conducteur, maar blijft de hele nacht in de wagon. Die houdt een oogje in het zeil. Als er een probleem zou zijn hoef je maar bij hem of haar langs te gaan.
Helaas, bij CityNightLine is er tegenwoordig nog maar één begeleider voor alle rijtuigen op een route (dus de slaap- en de couchetterijtuigen) en die checkt ook de reserveringen van de zitrijtuigen; echter wordt er verder in de zitrijtuigen doorgaans niet gecontroleerd. Neemt niet weg dat de trein op zich gewoon veilig is.
Citeer:
En dan nog wat: mijn reispartner heeft een 1e klas kaartje gewonnen, ik een 2e klas. Kunnen we gewoon een 2e klas plaats voor hem reserveren? Kan dit ook gewoon allemaal in één reservering op http://www.bahn.de?
Ja, met 1e klas mag je altijd 2e klas reizen. 1e klas bestaat in de nachttrein trouwens alleen in de vorm van dure Deluxe-slaapcompartimenten (die hebben een eigen douche en wc). Couchettes en zitplaatsen gelden bij CityNightLine altijd als 2e klas, evenals de Economy-slaapcompartimenten.

BerichtGeplaatst: 19 okt 2009, 09:22 
Sneltrein

Je kunt de reservering ook in Emmerich bij de kaartautomaat kopen.

Groeten,
Peter

Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 8 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00