World on Rails

Powered by WorldOnRails.nl
Het is momenteel 19 okt 2019, 01:16

Alle tijden zijn UTC+01:00

Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 Volgende
Auteur Bericht
 Berichtonderwerp: Treintickets Luxemburg
BerichtGeplaatst: 23 sep 2009, 21:24 
Trans-Siberië Express

Land: Nederland
Ik wil binnenkort naar Trier gaan via België en Luxemburg. De CFL-website is vaag over geldigheid en andere zaken, dus een paar vragen:

Kun je het Tagesruckfahrticket naar Trier bij de conducteur kopen in Troisvierges?
Is het station van vertrek bij het Tageruckfahrticket per se hetzelfde als het station van aankomst terug in Luxemburg? M.a.w. bestaat er een Tageruckfahrticket voor bijv. Clerveaux - Trier - Esch-sur-Alzette of alleen Clerveaux - Trier - Clerveaux (ik neem aan dit laatste)?
Is een 2-uurskaartje of een dagkaart van de CFL ook geldig in de Duitse IC tussen Wasserbillig en Luxemburg?
Mag je met een 2-uurskaartje, dagkaart of Tageruckfahrticket tot Kleinbettingen en een ticket Kleinbettingen - Arlon met de Belgische IC van Luxemburg naar Arlon of moet je een duur ticket Luxemburg - Arlon kopen?

Al deze vragen komen natuurlijk op hetzelfde neer: hoe kom ik zo goedkoop mogelijk per trein (niet zwartrijdend) van Troisvergies via Trier naar Arlon op 1 vrijdag?

Berichtonderwerp: Re: Treintickets Luxemburg
BerichtGeplaatst: 23 sep 2009, 21:28 
Trans-Siberië Express

Citeer:
Ik wil binnenkort naar Trier gaan via België en Luxemburg. De CFL-website is vaag over geldigheid en andere zaken, dus een paar vragen:

Kun je het Tagesruckfahrticket naar Trier bij de conducteur kopen in Troisvierges?
Nee, die verkoopt alleen binnenlandse Luxemburgse tickets. Loket in Troisvierges zou wel moeten kunnen, of tijdens het overstappen in Luxemburg bij de Mobilitéitszentral in de stationshal. Voor Troisvierges-Luxemburg betaal je bij de conducteur € 1,50 per enkele reis, meld je wel even bij de conducteur van de CFL als de trein in Troisvierges stopt.
Citeer:
Is een 2-uurskaartje of een dagkaart van de CFL ook geldig in de Duitse IC tussen Wasserbillig en Luxemburg?
Ja.
Citeer:
Mag je met een 2-uurskaartje, dagkaart of Tageruckfahrticket tot Kleinbettingen en een ticket Kleinbettingen - Arlon met de Belgische IC van Luxemburg naar Arlon of moet je een duur ticket Luxemburg - Arlon kopen?
Volgens mij mag dat niet. Wel met de paar stoptreinen die de grens passeren natuurlijk.

BerichtGeplaatst: 23 sep 2009, 21:52 
Trans-Siberië Express

Land: België
Mij lijkt het beste een dagkaart kopen (4€) + een speciaal kaartje wasserbillig-trier (6€) http://www.cfl.lu/CFLInternet/Espaces/0 ... RKARTE.htm
Alleen de stations van Luxembourg, Esch-sur-Alzette, Ettelbruck en Wasserbillig kunnen internationale kaartjes printen, dus dan kun je dat best in Luxemburg doen. In Luxemburg moet je trouwens niet naar de mobiliteitszentral maar naar het internationaal loket voor kaartjes naar Trier.

Volgens mij kun je ook gewoon met een kaartje Kleinbettingen-Arlon reizen als je al een dagkaart hebt, op de CFL website staat:
Le billet "longue durée" n'est pas valable au départ et à destination d'un point frontière.
Dus dan is hij zeker tot Kleinbettingen geldig, en de trein moet er niet persee stoppen (is ook bv. met essen, daar mag je ook een gopass invullen tot essen en een gewoon kaartje essen-roosendaal, ookal stopt de benelux niet in essen)

BerichtGeplaatst: 23 sep 2009, 22:02 
Trans-Siberië Express

Citeer:
In Luxemburg moet je trouwens niet naar de mobiliteitszentral maar naar het internationaal loket voor kaartjes naar Trier.
Klopt, dom van mij. Overigens verkoopt het loket alleen nog maar internationale kaartjes, alle binnenlandse kaartjes moet je bij de Mobilitéitszentral.
Citeer:
Le billet "longue durée" n'est pas valable au départ et à destination d'un point frontière.
Dus dan is hij zeker tot Kleinbettingen geldig, en de trein moet er niet persee stoppen (is ook bv. met essen, daar mag je ook een gopass invullen tot essen en een gewoon kaartje essen-roosendaal, ookal stopt de benelux niet in essen)
Regels die voor de Go Pass gelden hoeven niet per se in Luxemburg te gelden.

BerichtGeplaatst: 23 sep 2009, 22:07 
Trans-Siberië Express

Land: België
ik zie geen enkele regel die het verbied de CFL dagkaart te combineren met een internationaal ticket...
die gopassregel met essen staat ook niet expleciet in de bundel, maar het staat ook nergens dat het niet mag, dus iedereen doet het
ik combineerde vroeger ook zo vaak een CFL jumbokaart met een internationaal ticket, en nooit last van gehad, zelfs niet toen de controle brigade langskwam :!:

BerichtGeplaatst: 23 sep 2009, 22:10 
Trans-Siberië Express

In de IC's en EC's tussen Luxemburg en Aarlen zit alleen Belgisch personeel, dus wellicht dat die er moeilijk over gaan doen?

BerichtGeplaatst: 24 sep 2009, 09:01 
Trans-Siberië Express

Hmm, ik dacht zelf ergens gelezen te hebben dat de 1,50 kaartjes en dagkaarten van de CFL niet in alle treinen geldig waren. In de TGV en de Franse nachttrein worden deze tickets dan misschien niet geaccepteerd.

De definitie van de geldigheid van de Luxemburgse kaartjes is zo breed, dat er geen enkele aanwijzing is dat ze niet gebruikt mogen worden in de Belgische IC (of EC). Omdat de combinatie OV-kaart/dagkaart, kaartje Roosendaal Grens - Essen en een Gopass vanaf Essen gewoon wordt geaccepteerd door de Belgen, zal de Belgische conducteur niet moeilijk over het feit dat de trein niet stopt in Kleinbettingen. Hij kan ook niet moeilijk doen over het feit dat het een Intercity (en geen stoptrein) is omdat de kaartjes ook op de IC naar Duitsland geldig zijn. Het enige waar de conducteur moeilijk over kan doen is dat de trein Belgisch zou zijn en dus buiten het Luxemburgse binnenlandse prijssysteem zou vallen (voor je gevoel is dat wel ergens terecht). De locomotief is echter vaak van de CFL, dus zo Belgisch is de trein niet. Ook kunnen Luxemburgse tickets worden gebruikt in de IR vanaf Troisvierges naar Luxemburg, toch ook een Belgisch/Luxemburgse combinatietrein. Niettemin, voor je gevoel zou je kunnen begrijpen dat deze goedkope binnenlandse Luxemburgse tickets niet geldig zijn in de Belgische IC, maar zolang er geen regelgeving over te vinden is wil ik wel van het tegenovergestelde uit gaan.

Het nadeel vind ik dat de Luxemburgse kaartjes zo'n klein formaat hebben. Ik hoop dat het Tageruckfahrticket wel een standaardformaat internationaal kaartje is, dan is de gevoelswaarde van de geldigheid gewoon al groter. Beste (maar niet de allergoedkoopste) optie lijkt mij om een 1,50 kaartje te kopen in Troisvierges bij de conducteur (hopen dat hij geen toeslag rekent, mag hij natuurlijk wel) en in Luxemburg bij het internationaal loket dan een Tageruckfahrticket Kleinbettingen - Trier - Kleinbettingen (€8,40). Ik kan voor de zekerheid daar natuurlijk nog navragen of dat ticket dan ook geldig is in de Belgische IC, maar er is niets dat het tegendeel duidelijk maakt.

De allergoedkoopste optie is niet echt praktisch. Een 1,50 ticket voor Troisvierges (v 10:46) naar Wasserbillig (a. 12.46), precies twee uur. Een Tageruckfahrticket Wasserbillig - Trier voor 6 euro. En wederom een 1,50 ticket (dat dan door een Duitse IC-conducteur moet worden gestempeld, of stappen in Wasserbillig nog Lux. conducteurs in? Of in Wasserbillig rennen naar een stempelautomaat en snel de trein terug in, ook niet ideaal) voor Wasserbillig - Kleinbettingen. Voor die 90 cent is de eerder genoemde optie toch wat praktischer.

Wat is eigenlijk het boetebeleid van de Belgische spoorwegen mocht er iets mislopen?

BerichtGeplaatst: 24 sep 2009, 10:23 
Trans-Siberië Express

Ik heb nog wat rondgezocht op internet maar daar word ik niet veel wijzer van.
Een oude site (2003) zegt dat alleen het speciale ticket naar Trier geldig in de Duitse IC en dus niet de 1,50 of dagkaartjes van de CFL.
De site van Rover (ook al wat verouderd) zegt vrij ongenuanceerd dat de Luxemburgse tickets ook geldig zijn tot grensstations waar de trein niet stopt. Dan zou naast Kleinbettingen ook weer Bettembourg in de redenering betrokken moeten worden, maar daar zit je met TGV-treinen.

BerichtGeplaatst: 24 sep 2009, 13:18 
Trans-Siberië Express

Citeer:
Een oude site (2003) zegt dat alleen het speciale ticket naar Trier geldig in de Duitse IC en dus niet de 1,50 of dagkaartjes van de CFL.
De site van Rover (ook al wat verouderd) zegt vrij ongenuanceerd dat de Luxemburgse tickets ook geldig zijn tot grensstations waar de trein niet stopt. Dan zou naast Kleinbettingen ook weer Bettembourg in de redenering betrokken moeten worden, maar daar zit je met TGV-treinen.
De Luxemburgse binnenlandse tickets (dagkaarten, weekendkaarten, tweeuurskaartjes, enz.) zijn geldig in alle treinen in Luxemburg, behalve inderdaad in de nachttreinen en TGV's van de SNCF. Ze gelden ook in de IC's richting Trier. De trein hoeft niet te stoppen op het laatste station voor de grens. En de NMBS-conducteur doet er ook niet moeilijk over.

Ik heb dat al eens aan de klantenservice van de CFL gevraagd en ook in de praktijk getest.

Groetjes,
Rian

BerichtGeplaatst: 24 sep 2009, 18:48 
Trans-Siberië Express

Citeer:
Beste (maar niet de allergoedkoopste) optie lijkt mij om een 1,50 kaartje te kopen in Troisvierges bij de conducteur (hopen dat hij geen toeslag rekent, mag hij natuurlijk wel)
Mag hij alleen als het loket geopend is, in de praktijk, zo is mijn ervaring, wordt de toeslag niet gerekend als je uit de trein komt in Troisvierges en je gelijk meldt bij de conducteur en je een kaartje tot aan Troisvierges kan laten zien. De drie minuten wachttijd in Troisvierges is doorgaans te weinig om een kaartje te kopen bij het loket omdat de trein vaak met enige vertraging binnenkomt.

BerichtGeplaatst: 24 sep 2009, 19:06 
Trans-Siberië Express

Dagkaarten zijn in Luxemburg voor alle binnenlandse reizen geldig, ook in een Duitse IC of een Franse trein tussen bijvoorbeeld Luxemburg en Bettembourg. Uitzonderingen zijn inderdaad TGV's maar die stoppen alleen in Luxemburg stad. Dagkaarten zijn echter niet geldig tussen laatste Luxemburgse station en grenspunt. Bijv Wasserbillig-Igel grens, Kleinbettingen-Sterpenich grens of Bettembourg-Bettembourg grens. Een dagkaart combineren met bijv een Rheinland Pfalz ticket kan alleen met een plaatsbewijs Wasserbillig-Igel grens.

BerichtGeplaatst: 24 sep 2009, 19:21 
Trans-Siberië Express

Nee, dagkaarten of tweeuurskaartjes gelden alleen tot het laatste station.

De Corail Lunéa mag je ook niet met de Luxemburgse kaartjes nemen. En nog een tip: bij een dagkaart kun je voor € 2,00 een toeslag kopen waarmee je in de 1e klasse mag reizen.

BerichtGeplaatst: 24 sep 2009, 20:45 
Trans-Siberië Express

Bedankt voor de antwoorden. Ik laat nog wel weten of er nog bijzonderheden waren in verband met de kaartjes of de reis zelf.

BerichtGeplaatst: 15 okt 2009, 18:45 
Trans-Siberië Express

Om hier nog even op terug te komen. Ticket Gouvy - Troisvierges kopen bij het internationaal loket in Luik verliep soepel (2 balies open). In Troisvierges de conducteur verwittigd dat we een kaartje wilden kopen, maar hij zei dat dan nog wel even kon wachten. Even later kwam hij langs en zag de Belgische tickets vanaf Gouvy. Voor het Kurzzeitbiljee rekende hij geen verkoop-bij-de-conducteurtoeslag. Ook schreef hij de exacte tijd (op de minuut) op van vertrek in Troisvierges. Zo heb je dus echt 2 uur.

In Luxemburg dan een Tageruckfahrticket gekocht en daar staat op: Toutes les gares CFL -> Trier en Trier -> Toutes les gares CFL. Dus je daarmee wel van bijvoorbeeld Clerveaux naar Trier en dan weer naar Bettembourg. Ook een ticket Kleinbettingen - Arlon gekocht, maar de Belgische conducteur in de IC naar Brussel (was maar 3 rijtuigen lang, zat propvol, maar in Arlon en Libramont stapten bijna iedereen al weer af (om het op zijn Belgisch te zeggen)) heeft dit nooit gecontroleerd. Hij nam genoegen met de Gopass vanaf Arlon (hij controleerde dan ook pas ver na Arlon).

BerichtGeplaatst: 18 okt 2009, 08:02 
Trans-Siberië Express

Mijn ervaring is dat in de locale treinen Luxemburg-Trier alleen een Luxemburgse conducteur is. En die zal je nadrukkelijk vragen of je wel echt in Wasserbillig uitstapt zodra je je dagkaart laat zien bij controle.

Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 Volgende

Alle tijden zijn UTC+01:00