Citeer:
Hey allemaal!
Mn vriendin en ik willen in de zomervakantie graag naar een zonnige bestemming waar de kans op zon zeer groot is. Ik denk dus aan Zuid-Frankrijk, Spanje, Portugal en delen van Italië. In Griekenland en Turkije is het in de zomer wel erg heet, voor ons dus geen optie. Bulgarije trekt mij niet zo.
In Italië, Spanje en Portugal kan het ook heet zijn.
Je kunt ook nog denken aan Kroatië.
Citeer:
We zullen onderweg denk ik wel 1 stop moeten maken bij een leuke stad, aangezien mn vriendin liever niet met de nachttrein reist. We stoppen dan bijvoorbeeld in Madrid als we op weg zijn naar Portugal. In Portugal genieten we dan van zon, zee en strand en plannen we bijvoorbeeld nog 2 daagjes voor een bezoek aan Lissabon. Geen overnachting in Lissabon, maar twee keer een dagje weg vanaf ons hotel, die we boeken voor ongeveer een week.
Madrid-Lissabon kan echter alleen maar met nachttreinen. Desalniettemin, een tweepersoonskamer in deze trein is betaalbaar.
Citeer:
- grote kans op zon (zoals Zuid-Frankrijk, waar die kans zeer groot is);
- niet met de nachttrein reizen;
- ongeveer een week lang in hetzelfde hotel verblijven;
- vanuit dit hotel de mogelijkheid hebben om een leuke stad te bezoeken i.v.m. de afwisseling; alleen maar aan zee liggen is immers ook niet wat.
Ik zou dan inderdaad als eerste aan Zuid-Frankrijk denken, de Côte d'Azur. Opatija in Kroatië kan ook, met een overnachting in München of Salzburg bijvoorbeeld. Zagreb. Ljubljana en de interessante druipsteengrotten van Postojna (lekker koel op een warme dag) zijn dan prima bereikbaar.
Andere optie is de Italiaanse Bloemenrivièra tussen Ventimiglia en Genua, of, wat leuker voor jongeren, de Adriatische kust rond Rimini. Kan ook met een tussenstop in München, of Basel/Zürich/Lugano.
Citeer:
Het liefst vermijden we reserveringen, ivm de kosten en het pas laat kunnen doen van die reservering; we willen de planning in januari graag rond hebben

Dat hoeft geen belemmering te zijn om later de reserveringen te doen. Niemand anders kan namelijk eerder dan 3 maanden die reserveringen maken. Voor Frankrijk is het eigenlijk een must, maar zijn de reserveringen goedkoop. Zit je in Spanje ergens tussen de Franse grens en Valencia, dan kun je het zonder reserveringen af met regionale treinen. Barcelona/Lloret/Calella/Malgrat/Sitges/Blanes/Salou zijn zonder reserveringen te bereiken.