Nederlands InterRail Forum

Powered by WorldOnRails.nl
Het is nu 08 sep 2010, 15:23

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Werkzaamheden NS
BerichtGeplaatst: 28 jul 2010, 19:41 
Sprinter

Beste forum gebruikers,

Ik vraag me af of iemand mij kan uitleggen waarom de NS er voor zorg dat er elk weekend problemen zijn met de nachttreinen bij binnenkomst in Nederland.
Ik ben in de afgelopen maanden 2x met de nachttreinen in het buitenland geweest. We reden redelijk op tijd Nederland binnen, vanwege werkzaamheden aan het spoor ga je dan via Venlo. Zowel de eerste keer begin mei als eind Jullie loop je bij Venlo 1 1/2 uur vertraging op dankzij onbekende rede. zowel mijn trein stond stil als een andere nacht trein.
Wie weet hier meer over?

mvg,

Stefan

Profiel E-mail  

Berichttitel: Re: Werkzaamheden NS
BerichtGeplaatst: 28 jul 2010, 19:55 
Trans-Siberië Express

Ik geloof niet dat de 'NS daar voor zorg' alsof ze het express doen. Bovendien, de NS heeft niets te maken met de nachttreinen, je moet bij NS Hispeed zijn. Als er werkzaamheden zijn en treinen worden omgeleid, betekent dat op zo'n omleidroute het erg druk wordt (ook met omgeleide goederentreinen). Er hoeft maar iets te gebeuren (bijv. storm of kapotte wissel) en de hele treinplanning loopt in de soep. Een nachttrein moet in zo'n geval vaak wachten, de nachttrein heeft niet de hoogste prioriteit. Nachttreinen lopen vaak vertraging op (het hoort er een beetje bij), maar 1 1/2 uur is uitzonderlijk en als je meer dan 1 uur vertraging hebt kun je onder voorwaarden om compensatie vragen. Al met al heb je gewoon pech gehad dat je 2 keer zo veel vertraging hebt gehad.

Profiel E-mail  

BerichtGeplaatst: 28 jul 2010, 20:09 
Sprinter

Ik mag er vanuit gaan dat de NS dit niet met opzet doet. Maar het is toch wel erg vreemd dat er geen locomotief klaar sta bij Venlo. En dat je daar de vertraging door oploop. Misschien verwacht ik veel van de spoorwegen als ik Nederland binnen kom. Ik vind het in het buitenland nog wel meevallen.
maar waar kan je het geld terug vragen?

Profiel E-mail  

BerichtGeplaatst: 28 jul 2010, 20:44 
Trans-Siberië Express

http://www.nshispeed.nl/nl/na-de-reis/c ... ompensatie

Hier staat alle informatie en kun je het formulier downloaden. NS Hispeed is wel zo slim (en gemeen :evil: ) om alleen het vertraagde traject te vergoeden. Vertraging terugvragen voor begin mei is al niet meer mogelijk, er is een 2-maanden termijn aan verbonden. Let wel, als je je tickets bij de Duitse spoorwegen (of de Treinreiswinkel) zou hebben gekocht, dan moet je bij hen een compensatieverzoek indienen.

Profiel E-mail  

BerichtGeplaatst: 28 jul 2010, 21:16 
Moderator

Erasmus2 schreef:
Ik geloof niet dat de 'NS daar voor zorg' alsof ze het express doen. Bovendien, de NS heeft niets te maken met de nachttreinen, je moet bij NS Hispeed zijn.
Nee, formeel is ook NS Hispeed niet de vervoerder binnen Nederland, maar DB Autozug onder de naam CityNightLine.

Citaat:
Als er werkzaamheden zijn en treinen worden omgeleid, betekent dat op zo'n omleidroute het erg druk wordt (ook met omgeleide goederentreinen).
Inderdaad, er zijn veel goederentreinen tussen Nederland en het Ruhrgebied. De route via Venlo is al druk en daar komen dan de treinen bij die normaal via Arnhem gaan. Gelukkig kan de Betuweroute nog gewoon gebruikt worden.

Doodskop schreef:
Ik mag er vanuit gaan dat de NS dit niet met opzet doet. Maar het is toch wel erg vreemd dat er geen locomotief klaar sta bij Venlo. En dat je daar de vertraging door oploop. Misschien verwacht ik veel van de spoorwegen als ik Nederland binnen kom. Ik vind het in het buitenland nog wel meevallen.
Toeval. Ik heb in Frankrijk ooit 5,5 uur vertraging gehad doordat op het traject een kapotte locomotief stond. Het was wel een dubbelsporig traject dus dan vraag je je af wat het probleem was.

Het kan zijn dat de loc eerst een andere trein naar Venlo moest brengen. Als die trein vertraagd is, om wat voor reden dan ook, en er in Venlo niet direct een loc beschikbaar is die kan en mag rijden, dan loopt je trein zo vertraging op.

Profiel E-mail  

BerichtGeplaatst: 28 jul 2010, 22:07 
EuroCity

Erasmus2 schreef:
http://www.nshispeed.nl/nl/na-de-reis/compensatie-bij-vertraging#aanvragen_van_compensatie

Hier staat alle informatie en kun je het formulier downloaden. NS Hispeed is wel zo slim (en gemeen :evil: ) om alleen het vertraagde traject te vergoeden.

Dat is niks speciaals, het staat duidelijk in de EU-richtlijn en in de CIV-vervoersvoorwaarden dat alleen het vertraagde traject vergoed hoeft te worden.

Citaat:
Vertraging terugvragen voor begin mei is al niet meer mogelijk, er is een 2-maanden termijn aan verbonden. Let wel, als je je tickets bij de Duitse spoorwegen (of de Treinreiswinkel) zou hebben gekocht, dan moet je bij hen een compensatieverzoek indienen.

Ja hoe zit dat eigenlijk? Heeft hier iemand ervaring?

Zoals ik het heb begrepen zijn er twee verschillende regelingen:

Ten eerste compensatie (geld-terug-bij-vertraging) waarbij je blijkbaar moet zijn bij de maatschappij die het ticket heeft verkocht. In het geval van InterRail de Eurail Group, die conform de CIV-voorwaarden voor abonnementen bij herhaaldelijke vertraging een bepaalde compensatie uitbetalen.

Ten tweede assistentie (gratis eten en drinken bij grote vertragingen; regelen of vergoeden bus, taxi of hotel bij gemiste laatste aansluiting). Als ik enkele medewerkers van de DB moet geloven, geldt deze regeling ook voor InterRail en moet je in dit geval bij de maatschappij zijn wiens trein te laat was.

Klopt dit?

Profiel E-mail  

BerichtGeplaatst: 28 jul 2010, 23:12 
Trans-Siberië Express

Ik was er vanuit gegaan dat de forummer in kwestie zijn ticket bij NS Hispeed had gekocht, maar dat is een gok.

Ik weet er ook niet het fijne van. Met Interrail is het sinds kort mogelijk om een vergoeding te krijgen, maar hoe zit het met losse reserveringen die je gemaakt hebt voor nachttreinen? Als je een dure reservering hebt gemaakt bij NS Hispeed, maar je Interrail pass online bij Interrail hebt besteld en je vertraging had met die nachttrein wat dan? Mag je zowel een claim indienen bij NS Hispeed als bij Interrail (als je meerdere vertraagde treinen had), want Interrail zegt weer dat ze het geld bij de individuele maatschappijen gaan halen.

Profiel E-mail  

BerichtGeplaatst: 28 jul 2010, 23:20 
Moderator

De reservering is voor sommige treinen verplicht en dan kan de InterRail Pass dus alleen in combinatie met een reservering gebruikt worden. In dat geval kun je de Pass en de reservering tezamen als één vervoerbewijs beschouwen.

Profiel E-mail  

BerichtGeplaatst: 29 jul 2010, 07:37 
Maglev

Erasmus2 schreef:
Ik weet er ook niet het fijne van. Met Interrail is het sinds kort mogelijk om een vergoeding te krijgen, maar hoe zit het met losse reserveringen die je gemaakt hebt voor nachttreinen? Als je een dure reservering hebt gemaakt bij NS Hispeed, maar je Interrail pass online bij Interrail hebt besteld en je vertraging had met die nachttrein wat dan? Mag je zowel een claim indienen bij NS Hispeed als bij Interrail (als je meerdere vertraagde treinen had), want Interrail zegt weer dat ze het geld bij de individuele maatschappijen gaan halen.

Met interrail bestaat er recht op vergoeding als men meerdere vertragingen heeft gehad zie link: http://eurailgroup.com/compensation.aspx

Wie vertraging heeft gehad kan toch wel binnen twee maanden zijn zaakjes afhandelen ik tenminste wel.

groetjes ben2

Profiel E-mail  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]