World on Rails

Powered by WorldOnRails.nl
Het is momenteel 23 okt 2017, 03:16

Alle tijden zijn UTC+01:00

Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 60 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 3 4 Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 05 jan 2012, 12:42 
Trans-Siberië Express

Land: België
Zie je een fout in een FAQ staan of klopt iets niet meer?
Plaats het dan hier en het zal zo snel mogelijk aangepast worden.

Berichtonderwerp: Re: BordBistro
BerichtGeplaatst: 05 jan 2012, 13:26 
Trans-Siberië Express

Land: Nederland
O ja.

Voor Bulgarije:

De links voor de actuele vertrek- en aankomsttijden van Sofia zijn veranderd:
http://46.40.127.175/presentation/publicArrivalList.jsp
http://46.40.127.175/presentation/publi ... reList.jsp

De website van Rila doet het niet meer.
De internationale verbindingen (link bovenin de FAQ) zijn nu hier te vinden, maar niet actueel:
http://bdz.bg/page.php?id=ext_razp

De adressen van de kantoren/verkooppunten (link ergens halverwege de FAQ) van Rila zijn nu hier te vinden:
http://bdz.bg/page.php?id=rila_adresi

Onderaan staat ook nog een link met de prijzen van internationale toeslagen, maar die doet het ook niet meer en ik weet zo gauw niet of die informatie nu nog ergens te vinden is.

Voor Roemenië:

Als de 'Dacia' niet naar Wenen rijdt, dan heet hij ook anders. Ik zou het daarom zo formuleren:

De meest voor de hand liggende route is via Boedapest. Vanaf daar hangt het ervan af waar je heen wilt. Naar Boekarest kun je het beste een van de twee rechtstreekse nachttreinen nemen. In de eerste plaats is er de 'Ister' Boedapest-Boekarest. Aangezien dit een EuroNight is heeft deze extra voorzieningen: onder andere is iets te eten en drinken voor de volgende ochtend inbegrepen. De andere optie is in het hoogseizoen de 'Dacia' Wenen-Boedapest-Boekarest en in het laagseizoen de 'Muntenia' Boedapest-Boekarest.

Verder zijn de treincategorieën veranderd. Voorstel:

De treinen in Roemenië kennen drie prijsklassen. De goedkoopste treinen heten Regio (R-), RegioExpress (RE), RegioUrban (RU) en RegioSuburban (RS). Je hoeft voor deze treinen niet te reserveren en geen toeslag te betalen, al is een zitplaatsreservering bij de RegioExpress wel mogelijk.

Een stapje duurder zijn de InterRegio (IR) en de InterRegioNight (IRN). De duurste prijsklasse zijn de InterCity (IC), InterCityNight (ICN), EuroCity (EC) en EuroCityNight (ECN). Voor al deze treinen is reserveren verplicht.

De prijs van toeslagen stond eerst hier: http://www.cfrcalatori.ro/245
Maar nu is daar alleen nog maar de prijs voor een plek in couchettes en slaapwagens te vinden.

In de prijzentabel (http://www.cfrcalatori.ro/download/3434) is i.i.g. te vinden dat een zitplaatsreservering 3,3 lei kost. Maar hoe zit het met InterRail, is daar voor de duurdere treinen naast een reservering ook nog steeds een toeslag verplicht?

BerichtGeplaatst: 05 jan 2012, 13:50 
Trans-Siberië Express

Toevoeging voor Bulgarije:

Vernieuwde spoorkaart: [im g]http://i42.tinypic.com/29dy5ac.jpg[/im g]

Het binnenlandse nachttreinnetwerk is ook flink uitgedund. Haal het plaatje maar weg. Wat nog over is:
- Sofia-Varna via Gorna Orjahovica, met slaapwagon
- Sofia-Burgas via Plovdiv, met slaapwagon
- Plovdiv-Varna met alleen zitplaatsen

BerichtGeplaatst: 05 jan 2012, 14:00 
Trans-Siberië Express

Hongarije:

de treincategorie InterPici bestaat al een poosje niet meer.

"Bereikbaarheid vanuit Nederland en België

Je kunt in één dag van Nederland naar Budapest reizen, door de ICE naar Frankfurt Flughafen te nemen, vanaf daar de ICE naar Wenen en vanaf Wenen de D-trein naar Budapest."

Is dat tegenwoordig niet een RailJet ipv. een D-trein?

En bij de wisselkoers staat nu een euroteken voor de HUF's en staat nog de oude wisselkoersdatum erbij.

En tenslotte: Vergeet ook niet om, als je een FAQ aanpast, ook bovenaan "Update dienstregeling 2009" o.i.d. even mee te veranderen. ;)

BerichtGeplaatst: 05 jan 2012, 14:12 
Trans-Siberië Express

Ik heb het aangepast :)
Citeer:
Je kunt in één dag van Nederland naar Budapest reizen, door de ICE naar Frankfurt Flughafen te nemen, vanaf daar de ICE naar Wenen en vanaf Wenen de D-trein naar Budapest."

Is dat tegenwoordig niet een RailJet ipv. een D-trein?

Momenteel is dat de D Beograd/EN Dacia waarop er dan aansluiting is in Wien, maar vanaf volgende week rijdt deze niet meer tussen Wenen en Budapest en is het tot de zomer vanaf Amsterdam/Utrecht niet meer mogelijk om Budapest in 1 dag te bereiken. :!:
Vanaf Oost-Nederland en een deel van België lukt het wel nog.

BerichtGeplaatst: 05 jan 2012, 14:50 
Trans-Siberië Express

Wel interessant wat de Roemenen van hun treinsoorten hebben gemaakt...

Eurocity's kennen ze daar toch niet? Met ECN dacht ik eerst dat ze EuroNights bedoelen, maar blijkbaar toch niet, zowel de Dacia als de Ister zijn gewoon ICN's. Kan iemand een EC of ECN aanwijzen, of zijn die er gewoon om het allemaal mooier te laten lijken? :P

IRN kom ik trouwens ook niet tegen, alle ex-Rapid's die in de nacht rijden hete nu gewoon IR.

BerichtGeplaatst: 05 jan 2012, 14:55 
Trans-Siberië Express

Citeer:
Trenurile IR,IRN,IC,ICN,EC si ECN au regim de rezervare obligatoriu, iar RE au regim au regim de rezervare facultativa.

IRN, EC en ECN staat allesinds ook op hun website, dus misschien worden deze binnenkort of in de zomer ingevoerd, maar ik kan er ook nog niet direct eentje vinden.

BerichtGeplaatst: 05 jan 2012, 15:03 
Trans-Siberië Express

Zo'n RE met optionele reservering zie ik zo gauw ook nergens. Maar dat zal nog wel komen zeker, ze zullen dat vast niet allemaal voor niks hebben bedacht.

En misschien moet je ook wel net op het juiste traject zoeken. In Hongarije heb je bijvoorbeeld de categorie Zónázó (zonetrein) die alleen op Budapest-Vác-Szob rijdt, en de categorie InterRegio specifiek voor diensten met de treinstellen van Metrovagonmash, etc.

BerichtGeplaatst: 05 jan 2012, 15:43 
Maglev

Bruno schreef:
Ik heb alle FAQ's eens geupdate, zeg het maar als er nog dingen instaan die niet meer kloppen.

-Een reservering voor de Eurocity's tussen Zwitserland en Italië kost helaas 10 Euro, en niet 4,50 Euro. Ook voor binnenlandse trajecten. (Bron, eigen ervaring zomer 2011 en Trenitalia-website)
-Een reservering voor intercity's binnen Italië is toch niet meer verplicht?

BerichtGeplaatst: 05 jan 2012, 15:56 
Trans-Siberië Express

Aangepast :)

Citeer:
-Een reservering voor intercity's binnen Italië is toch niet meer verplicht?

Vorig jaar en 2 jaar geleden was het allesinds niet verplicht, maar nu staat er weer in de treinplanners dat reserveren wel verplicht is. Het zou natuurlijk kunnen dat dat een fout in de HAFAS is.

BerichtGeplaatst: 05 jan 2012, 16:42 
Maglev

Ok, dat zou kunnen. Ik zie nu ook op de Trenitalia site dat onder de categorie ''intercity'' ook treinen vallen die door treinstellen serie ETR 450 worden gereden.

Nog een opmerking over Frankrijk; alle lange-afstandstreinen die geen TGV zijn worden nu ''intercités" genoemd, zie ook hier. TEOZ en Lunea vallen daar dus ook onder en de naam Corail wordt niet meer gebruikt. Binnen ''intercités'' wordt dan weer onderscheid gemaakt in treinen met verplichte reservering, zonder verplichte reservering en nachtreinen.

BerichtGeplaatst: 05 jan 2012, 16:51 
Trans-Siberië Express

Téoz bestaat nog, maar is inderdaad slechts 'Téoz' en geen 'Corail Téoz'

BerichtGeplaatst: 05 jan 2012, 17:22 
Trans-Siberië Express

Citeer:
Binnen ''intercités'' wordt dan weer onderscheid gemaakt in treinen met verplichte reservering, zonder verplichte reservering en nachtreinen.

Intercités zijn momenteel nooit reserveringsplichtig, en Teoz en Lunéa altijd.
Normaal zouden ze 2 januari allemaal intercités worden, maar dat is nu nog niet het geval in de reisplanner van de SNCF.
Daar wordt nog gewoon gesproken over Teoz, Lunea en Intercités.
Ik heb het in de FAQ gezet :)

Ik vraag me wel af of de treinen tussen Clermont Ferrand en Nîmes/Beziers niet als Corail rijden. Het zijn allesinds geen Intercités/Teoz en in de reisplanner van Voyages-SNCF staan ze gewoon als "train".
Dit is ook het geval voor de internationale treinen van Brussel naar Zwitserland en de overgebleven Talgo tussen Montpellier en Spanje.

BerichtGeplaatst: 05 jan 2012, 23:34 
Trans-Siberië Express

Bruno schreef:
Vorig jaar en 2 jaar geleden was het allesinds niet verplicht, maar nu staat er weer in de treinplanners dat reserveren wel verplicht is. Het zou natuurlijk kunnen dat dat een fout in de HAFAS is.
Alle treinkaartjes voor IC's in Italië worden met reservering uitgegeven, maar voor InterRailers is het volgens mij niet verplicht te reserveren.

Wouter444 schreef:
Ok, dat zou kunnen. Ik zie nu ook op de Trenitalia site dat onder de categorie ''intercity'' ook treinen vallen die door treinstellen serie ETR 450 worden gereden.
Ja, die oude dingen reden enkele jaren geleden nog als Eurostar. Maar die waren toen al niet meer Eurostar-waardig door hun behoorlijke leeftijd.

BerichtGeplaatst: 10 jan 2012, 16:17 
Trans-Siberië Express

De Sud-Expresso/Trenhotel tussen Lissabon en Hendaye heeft alleen zitplaatsen in de Turistaklasse, niet in de Preferente. 7 euro voor een reservering, net als in de Lusitania. T4 in de Sud-Expresso is van 29 naar 30 euro opgetrokken.

De officiële toeslag voor de Talgo Mare Nostrum is inderdaad 18 euro, maar bij de TRW boeken ze ook de Eurailtoeslag voor je van slechts €6,50. Ik heb er geen problemen mee gehad, maar het blijft natuurlijk op eigen risico.

Is Zwitserland meegegaan in de prijsverlaging van 4,5 naar 4 euro voor een normale reservering of niet?

Bij de RE van Oostenrijk staat vaken ipv vaker, maar veel erger is de vermelding van de CNL die al jaren niet meer rijdt :oops: :lol: . Het is nu immers een dure EN. Ook bij de FAQ Slowakije wordt deze CNL nog opgevoerd bij de bereikbaarheid. Het grappige is dat Bruno wel alle prijzen voor de CNL keurig heeft aangepast in de FAQ Oostenrijk en Slowakije :P .
Over de CNL gesproken. Bij de FAQ Denemarken wordt nog steeds de CNL naar München vermeld, maar niet die naar Praag.

In de FAQ Turkije wordt nog de paspoortplicht voor Servië en Macedonië vermeld. Ook staat er in het stukje dat met Erzurum begint - als ik het goed begrijp - Azerbeidjaan ipv Abchazië.

In de FAQ Kosovo wordt gesproken over de nachtbus Pec-Podgorica. Ik had deze op mijn programma staan afgelopen zomer, maar bij de reisbureaus was hij niet bekend. Echter dat was de bus uit Skopje en die rijdt waarschijnlijk dus niet dagelijks. Mogelijk dat een nachtbus Pristina-Pec-Podgorica wel gewoon dagelijks rijdt. Je weet het pas als je bij het busstation staat en zelfs dan is het vaak nog onduidelijk. Enig voorbehoud vermelden bij deze busverbinding een optie of hebben jullie echt een betrouwbare bron?

Updates die later dit jaar moeten worden doorgevoerd: De toekomst van de Berlin-Night-Express is nog onduidelijk. Binnenkort moet er meer informatie komen. Hij zou overgenomen worden door Veolia. Tegen die tijd dus updaten.
Ergens in 2012 moeten ook de werkzaamheden aan de nieuwe/gerenoveerde spoorlijn tussen Kars en Tbilisi klaar zijn.

Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 60 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 3 4 Volgende

Alle tijden zijn UTC+01:00