Nederlands InterRail Forum

Powered by WorldOnRails.nl
Het is nu 23 mei 2013, 20:03

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 20 jul 2012, 00:18 
Intercity

Op woensdag 25 juli kom ik om 12:49 aan op Budapest-Keleti met de RailJet uit Wenen. Vanaf hier wou ik dan verder reizen met een nachttrein naar Roemenie (het liefts met D 407).
Hiervoor zijn normaal goedkope Fortuna tickets beschikbaar maar helaas kan je die maar boeken tot 7 dagen voor vertrek kwam ik net achter. De andere beschikbare tarieven vind ik relatief duur en omdat ik toch geen haast heb wil ik het liefst redelijk goedkoop in Brasov geraken.

Dit betekend dus met Hongaarse tickets tot het laatste station voor de grens plus een ticket van dat laatste station in Hongarije tot het eerste grote station in Roemenie. Daar kan ik dan een Balkan flexipass kopen en heb ik dus een ticket voor het Roemeense gedeelte.
Maar met dit alles is er een probleem, namelijk de reservering. Als ik het goed heb begrepen is deze trein gewoon te reserveren vanuit Duitsland?
En gelden dan ook de lokale prijzen of is alles opeens veel duurder?
En als het goed is valt er dan ook een reservering te maken van het laatste station in Hongarije tot Brasov? Zo te zien moet de reservering sowieso grensoverschrijdend zijn (op de CFR site kan ik geen couchette boeken).

Ik ben namelijk een beetje huiverig voor een reservering te boeken vanuit Budapest als ik pas 6 uur later de trein instap vanwege die 15-minuten regel.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 20 jul 2012, 09:57 
Trans-Siberië Express

Wat ik me direct afvraag is of je in dat kwartier in het eerste station in Roemenië wel een Balkan Flexi Pass kunt aanschaffen. Is het loket nog open, mag je de trein wel uit (het is ook paspoortcontrole door de Roemeense douane) en kunnen ze dat binnen 15 minuten regelen?

Op het forum is bovendien eerder gezegd dat Hongaarse conducteurs niet van rare constructies met tickets houden. Een Duitse reservering + Hongaars binnenlands ticket + grensoverschrijdend ticket zal je niet in dank worden afgenomen.
Of deze trein überhaupt in het CFR-boekingssysteem staat is de vraag, er rijden geen CFR-rijtuigen mee.
Uiteraard is het wel mogelijk om deze trein in Duitsland te reserveren, en niet pas 6 uur van tevoren. Alleen is het de vraag of het de moeite waard is/slim is zo'n ingewikkelde constructie te verzinnen of gewoon je verlies te nemen en 1 ticket Budapest-Brasov bij je reservering kopen.

De 15-minutenregel heeft hier niets te maken. De trein is compleet volgeboekt 6 uur van tevoren, of er is nog wel plek.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 20 jul 2012, 12:43 
Maglev

en hoe ga je terug?
RETOURS HU-RO geven 50% korting (dus enkel=retour) op het CIV=INTernational tarif-zonder quota gewoon op het station in HU tekoop-meest zeer lange wachtrijen op Keleti zomers. deze gelden 4 of 5 dagen (laatste terugreis 4 dagen, terug in BP dag 5, meen ik), anders TER plekke-35% korting op het INT tarief-dat pakt overigens nog stukken hoger uit als binnenland voor beide delen.
Als je vooraf slim was geweest had je je ticket uit Wien als Spezial naar het laatste MAV/HU-station voor de grens kunnen doen-kost amper meer.
de PAScontrole naar RO vindt plaats op het grensstation en zou(EU/Schengen) nu kombi met de Hongaren moeten zijn-het 1e station waar ze INT doen in RO is dan Arad, maar trein in+uit en in 15 min lijkt me twijfelachtig-check of er geen latere treinen gaan-plus dat je natuurlijk geen slaapplek kan reserveren bij instap zonder het hele traject met tickets te hebben gedekt. En ja- vaak zijn er meldingen dat MAV-conducteuren zeer nors kunnen doen over dat samenrapen, het is officieel niet toegelaten.
Er zijn ook meldingen dat het wasteels kantoor in Keleti ook BFP verkoopt-enkel ma-vr normale kantoortijden, met daarbij dan het CIV-aansl. tarief tot de HU/Ro-grens

Profiel  

BerichtGeplaatst: 20 jul 2012, 14:17 
Intercity

Erasmus2 schreef:
Wat ik me direct afvraag is of je in dat kwartier in het eerste station in Roemenië wel een Balkan Flexi Pass kunt aanschaffen. Is het loket nog open, mag je de trein wel uit (het is ook paspoortcontrole door de Roemeense douane) en kunnen ze dat binnen 15 minuten regelen?

Op het forum is bovendien eerder gezegd dat Hongaarse conducteurs niet van rare constructies met tickets houden. Een Duitse reservering + Hongaars binnenlands ticket + grensoverschrijdend ticket zal je niet in dank worden afgenomen.

Misschien was ik niet helemaal duidelijk geweest in mijn uitleg, maar ik ben van plan om eerder vanuit Budapest te vertrekken met andere treinen zodat ik minstens 2 uur overstaptijd heb in Oradea, waar ik dan mijn Balkan flexipass kan kopen. En de combinatie Hongaars ticket plus CIV-ticket over de grens deden ze toch nooit moeilijk over?

Erasmus2 schreef:
Of deze trein überhaupt in het CFR-boekingssysteem staat is de vraag, er rijden geen CFR-rijtuigen mee.
Uiteraard is het wel mogelijk om deze trein in Duitsland te reserveren, en niet pas 6 uur van tevoren. Alleen is het de vraag of het de moeite waard is/slim is zo'n ingewikkelde constructie te verzinnen of gewoon je verlies te nemen en 1 ticket Budapest-Brasov bij je reservering kopen.

Op de site van de CFR kan je wel gewoon een ticket voor een zitplaats kopen.

Erasmus2 schreef:
De 15-minutenregel heeft hier niets te maken. De trein is compleet volgeboekt 6 uur van tevoren, of er is nog wel plek.

Ik ben er bang voor dat er misschien andere mensen zijn zonder reservering en dat de conducteur dan mijn plaats doorverkoopt vanwege een no-show.

arrivant schreef:
en hoe ga je terug?
RETOURS HU-RO geven 50% korting (dus enkel=retour) op het CIV=INTernational tarif-zonder quota gewoon op het station in HU tekoop-meest zeer lange wachtrijen op Keleti zomers. deze gelden 4 of 5 dagen (laatste terugreis 4 dagen, terug in BP dag 5, meen ik), anders TER plekke-35% korting op het INT tarief-dat pakt overigens nog stukken hoger uit als binnenland voor beide delen.
Als je vooraf slim was geweest had je je ticket uit Wien als Spezial naar het laatste MAV/HU-station voor de grens kunnen doen-kost amper meer.

Voor de terugreis heb ik al een Fortuna-ticket gekocht, 29 euro voor een Bc6.
Je hebt helemaal gelijk dat een Europa-Spezial naar het laatste station goedkoper zou zijn, alleen vallen die niet online te boeken. Sowieso snap ik er niks van, naar sommige bestemmingen verder dan Budapest lukt wel, andere weer niet.
Maar binnenlands Hongaars tarief is toch zeer laag, zeker voor studenten omdat je daar op het studenten tarief mag reizen als buitenlander.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 20 jul 2012, 17:23 
Trans-Siberië Express

Brundd schreef:
Erasmus2 schreef:
Maar binnenlands Hongaars tarief is toch zeer laag, zeker voor studenten omdat je daar op het studenten tarief mag reizen als buitenlander.

En voor de 65 plussers uit een EU-land is het zelfs gratis.

groetjes ben2

Profiel  

BerichtGeplaatst: 21 jul 2012, 20:54 
Trans-Siberië Express

Brundd schreef:
Misschien was ik niet helemaal duidelijk geweest in mijn uitleg, maar ik ben van plan om eerder vanuit Budapest te vertrekken met andere treinen zodat ik minstens 2 uur overstaptijd heb in Oradea, waar ik dan mijn Balkan flexipass kan kopen. En de combinatie Hongaars ticket plus CIV-ticket over de grens deden ze toch nooit moeilijk over?

Dat had ik er niet uit gehaald. Nog steeds belangrijk om te controleren tot hoe laat het loket in Oradea open is, maar waarschijnlijk gaat dat wel lukken. Ik weet niet met welke trein je de grens over wilt. In een regionale grensoverschrijdende trein zal een Hongaars ticket plus CIV ticket geen probleem zijn (de reisoptie via Salonta). Maar in bijv. IC 365 met verplichte toeslag en reservering is dat een ander verhaal.

De angst voor de 15-minutenregel snap ik nog steeds niet helemaal. Als je een reservering Oradea-Brasov hebt, dan kun je toch gewoon in Oradea binnen 15 minuten op je plek zijn. Je hebt dan zwart op wit bewijs van je reservering, dus ook al is die trein al uren onderweg, je hebt gewoon recht op je plek. Reservering Oradea-Brasov in Duitsland kopen en combineren met Balkan Flexi pass is in ieder geval hartstikke legaal en geen probleem.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 21 jul 2012, 22:08 
Intercity

Erasmus2 schreef:
Brundd schreef:

Dat had ik er niet uit gehaald. Nog steeds belangrijk om te controleren tot hoe laat het loket in Oradea open is, maar waarschijnlijk gaat dat wel lukken. Ik weet niet met welke trein je de grens over wilt. In een regionale grensoverschrijdende trein zal een Hongaars ticket plus CIV ticket geen probleem zijn (de reisoptie via Salonta). Maar in bijv. IC 365 met verplichte toeslag en reservering is dat een ander verhaal.
Via Salonta inderdaad. Ik koop dan gewoon een CIV tot Oradea, is nog goedkoper ook dan CIV tot Salonta plus Roemeens ticket naar Oradea.
Maar verplichte toeslag? In dit geval is de toeslag gewoon inbegrepen bij de reservering, ongeveer 1 euro?

Erasmus2 schreef:
De angst voor de 15-minutenregel snap ik nog steeds niet helemaal. Als je een reservering Oradea-Brasov hebt, dan kun je toch gewoon in Oradea binnen 15 minuten op je plek zijn. Je hebt dan zwart op wit bewijs van je reservering, dus ook al is die trein al uren onderweg, je hebt gewoon recht op je plek. Reservering Oradea-Brasov in Duitsland kopen en combineren met Balkan Flexi pass is in ieder geval hartstikke legaal en geen probleem.
Ik heb angst voor de 15-minutenregel als ik een reservering Budapest-Brasov zou hebben. Daarom was mijn vraag ook of andere reserveringen vanaf andere plaatsen ook mogelijk zijn.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]