|
Lijkt me een leuk programma.
Eventueel te overwegen: Zadar vervangen door Šibenik. Zadar is vooral een havenstad en overstapplek, Šibenik vind ik een gezelligere stad.
Dubrovnik is enorm mooi maar helaas ook te toeristisch, het is de duurste plek van Kroatië. Zabljak en Durmitor national park ken ik niet.
Alternatieven om van de Dalmatische kust naar Beograd te gaan: 1) Vanuit Ploce (ruim 1 uur met de bus van Split, 2,5 van Dubrovnik) naar Mostar, daar stopover om o.a. de beroemde brug te zien, dan via een heel mooie spoorlijn naar Sarajevo. Daar de tijd nemen om het unieke mengsel van Oostenrijkse, Joego- en moslimcultuur te snuiven. Vanuit Sarajevo is er een rechtstreekse dagtrein naar Beograd.
2) Vanuit Dubrovnik naar Kotor (leuk stadje) in Montenegro (2,5 uur met de bus) bezoeken en dan een dag later naar Bar (of Podgorica) en daar de trein nemen naar Beograd; je komt dan over het hoogste spoorwegviaduct van Europa.
Vertrouw voor Kroatische treinen niet op de reisplanner op bahn.de (of afgeleiden daarvan), die is niet compleet. Probeer eens hznet.hr. De manier om overstappen aan te geven is eh wat ongebruikelijk, maar als je niet te blond bent komt je er wel uit.
Goede reis, Kees
|