Binnen de EU is Praha-Burgas de langste rit qua tijd, Paris-Terespol en Nice-Terespol zijn qua afstand wat langer (maar op die RZD-treinen is Interrail weer niet geldig volgens mij). Het is overigens onduidelijk of Praha-Burgas komend jaar nog bestaat. Op DSO verschenen diverse berichten dat de koerswagengroep is opgeheven, op vagonweb.cz staat hij als "runs as needed (facultative)", wat in de praktijk meestal betekent dat deze niet rijdt. Het wordt wachten tot de zomer dus...
Als we deze treinen niet meetellen, wat is dan de langste binnen het interrailgebied? Stockholm-Narvik is ruim 1500 km, Praha-Bar en Amsterdam-Warszawa zijn beide iets minder ver. Qua tijd zal het wel een verbinding zijn als Praha-Bar, die iets van 27 uur kost. Praha-Burgas was vorig jaar - planmatig - 35,5 uur.
De snelste en de langzaamste nachttrein zijn ook nog wel interessante trouwens. Binnen Frankrijk rijden aardig wat snelle nachttreinen, de nachttrein Paris-Lourdes die ik drie jaar geleden heb genomen reed gemiddeld meer dan 100 km/h. De langzaamste die ik ooit genomen heb was de Macedonische koerswagenverbinding Skopje-Sofia-(Burgas), die op het stuk Skopje-Sofia, mede dankzij een uur vertraging, maar net 30 km/h gemiddeld haalde. Die verbinding is overigens inmiddels opgeheven. Ik ben benieuwd of iemand nog snellere/langzamere nachttreinen weet