Citeer:
Ik ga komende zomer op Iterrail en was aan het rondkijken voor welke treinen reserveringen nodig zou hebben. Voor veel treinen heb ik de treinreiswinkel al gemaild, maar een aantal verbindingen waren me niet duidelijk Het gaat om de volgende treinen:
- Ljubljana - Zagreb (vertrek Ljubljana 8:25, trein B415)
- Zagreb - Belgrado (vertrek Zagreb 11:05, trein B415) (andere dag, want dit is in principe dezelfde trein)
- Belgrado - Budapest (vertrek Belgrado 7:20, trein IC/EC344 of vertrek Belgrado 11:35, trein B/G342)
Weten jullie of er voor deze treinen een reservering verplicht is?
Niet verplicht, op drukke dagen kan het wel aan te raden zijn.
Citeer:
Verder gaan we ook naar Split, de dagtreinen hebben een verplichte reservering, maar volgens de treinreiswinkel is dit 4,50 euro. Dit terwijl ik op RailCC een prijs vond van 1 euro. Weet iemand hier misschien welke prijs klopt? Is de laatste prijs misschien de prijs die je betaalt als je de reservering in Zagreb haalt? We hebben in Zagreb een overstaptijd van Ruim 5 uur, zouden er dan nog plaatsen vrij zijn in de trein naar Split?
€ 1,00 is volgens mij inderdaad de prijs in Kroatië zelf. De treinen naar Split zijn erg kort en Split is zeker in de zomer een populaire bestemming.
Citeer:
Ook kwam de treinreiswinkel voor een coupe double in een slaapwagon van EN444 of 442 (Poprad Tatry - Praha) op een prijs van 60 euro terwijl de site van de slowaakse spoorwegen een prijs van 18 euro pp aangeeft. Is ook dit de prijs die je alleen lokaal kan krijgen?
Ja, zeker in sommige Oost-Europese landen zijn reserveringen lokaal goedkoper.
Citeer:
En weet iemand hier misschien of hier een dag van tevoren in de zomervakantie dan nog plek zou zijn?
Zoals voor elke trein waar reserveringsplicht voor geldt, kan dat niet gegarandeerd worden. Treinen kunnen, zeker op drukke dagen, volgereserveerd zijn. Ik vermoed dat het voor de nachttrein van Poprad Tatry naar Praag in principe geen probleem zal zijn, maar zeker weten doe ik het niet.