De volgende meerdaagse (nacht)treinreis is pas voor november, tot dan plan ik enkele daguitstappen in België en de buurlanden. In september spoorde ik op één dag naar Strasbourg en terug, op zondag 15 oktober stond er een rondrit in de 'Euregio' op het programma:
IC4327 Lier (07:35) > Antwerpen-Centraal (07:51)
De hectiek van de hordes pendelaars en scholieren ontbreekt op deze zondagmorgen en de stationsomgeving ligt er uitgestorven bij. Wat een verschil met de werkweek! Onze IC-trein die om 6:30 vertrokken is in Neerpelt (en niet in Hamont, daar vertrekt de eerste trein pas om 8:21 in het weekend!) brengt ons tot de 'koekenstad'.
Een stukje filosofie by NMBS:
Die toekomstige reis kan u bijvoorbeeld hierheen brengen:
Een vriendelijke groet van enkele 'oudjes'!
Op het Astridplein banen we ons een weg door enkele feestgangers die rijp zijn voor hun bed. Eerste halte is hier de bekende slager annex broodjeszaak, een veel betere keuze dan de industriële Panosproductie:
De tweede halte op het plein is... de bushalte, vandaag proberen we immers voor de eerste keer de IC-bus van de DB uit...
BUS 42245 Antwerpen-Centraal (08:10) - Eindhoven (09:25)
Met een vijftal andere zielen rijden we richting Eindhoven. De bus zit best comfortabel maar trilt gedurende de hele rit.
Maar...ik zie me echt niet urenlang in zo'n bus reizen ook al kost het bijna niets.
In Antwerpen vertrekken de bussen voor het Centraal station maar in Eindhoven worden de busreizigers in een doodse uithoek achter het busstation gedropt. Geen wachtaccomodatie, géén informatie... er is eigenlijk niks voorzien. Sommige managers van (spoor !)bedrijven zien dat als toekomst?!
OK, terug naar de eerste liefde en dat blijft toch de trein! Eerst nog even rondkijken in het station van Eindhoven dat momenteel gerenoveerd wordt. Originele elementen blijven gelukkig bewaard:
De dienstregeling van de IC-bus is ruim bemeten (op zondag reden we vlot over de Turnhoutsebaan in Antwerpen richting E34, in de week zie ik dat nog niet gebeuren) en we waren al om iets na negen in Eindhoven. We halen met gemak een vroegere trein dan gepland:
IC 827 Eindhoven (09:31) - Roermond (10:01)
Vanaf Weert rijden we een stukje over de Ijzeren Rijn; misschien kan ik ooit eens in Lier opstappen en rechtstreeks tot hier sporen? Die plannen liggen al jaren op de tafel en onlangs is er ook aan Nederlandse zijde geld op tafel gelegd om het stukje spoorlijn tussen Hamont en Weert te elektrificeren. Hoop doet leven?
Tot Roermond reizen we met een vrijkaart 'Benelux' voor NMBS-personeel. Daarna gebruiken we een Euregiobiljet, op voorhand via de site van DB-Regio online gekocht.
S 32433 Roermond (10:07) - Sittard (10:24)
Deze overstap maakt het mogelijk om eens te reizen met de nieuwe Flirt-treinstellen van Arriva voor de lokale treinen in Nederlands Limburg.
Ook nog wat goederenvervoer op deze vroege zondagochtend:
IC 3527 Sittard (10:38) - Heerlen (10:56)
Mijn NMBS-vrijkaart geldt ook in NS-treinen dus nemen we plaats in eerste klas in een dubbeldekstrein. Het landschap valt een beetje tegen, veel rommelige lintbebouwing zoals in België.
In Heerlen maken we een langere tussenstop hiervoor:
?
??
Ik had enkele pakketjes te verzenden naar Nederland. Bpost vraagt daarvoor minstens het dubbele dan het Nederlandse tarief en zo heb ik enkele tientallen € kunnen uitsparen door die bij de balie van Jumbo af te geven... en met dat uitgespaarde geld heb ik ons trouwens wél getrakteerd op zo'n XL Sauzijcenbroodje
De talent van de Euregiobahn naar Herzogenrath staat klaar op spoor 1:
RE20315 Heerlen (11:56) > Herzogenrath (12:10)
Een talent van de DB brengt ons over de Nederlands/Duitse grens. In Herzogenrath stappen we over op een andere talent dieseltrein van de Euregiobahn.
Het station van Herzogenrath heeft ooit drukkere tijden gekend. Van een loket is geen sprake meer en het station is nu in gebruik als vergaderzaal voor de lokale vrouwenbond en een Italiaans restaurant. De spooraansluiting naar de plaatselijke glasfabriek ligt er roestig en ongebruikt bij... Hier gingen we overstappen op de trein naar Stolberg (Rheinland)-Hbf via de onlangs heropende ringlijn rond Aachen. We stappen echter in de verkeerde trein (niet goed opgelet of aan het dagdromen geweest?), die trouwens ook naar Stolberg rijdt, maar dan via Aachen-Hbf. Geen grote ramp, die 'ringbahn' rond Aachen zullen we een andere keer wel eens bereizen.
De talent die pendelt tussen Herzogenrath en Heerlen staat op spoor 3:
Deze motorwagen brengt ons tot Stolberg-Altstadt:
RB 30567 Herzogenrath (11:14) > Stolberg-Altstadt (11:58)
Onderweg zien we het afgeslankte goederenemplacement van Aachen-West en de volledig verwaarloosde lokdepot & draaischijf. Een grote collectie class 66 en traxx-locomotieven passeren de revue. In Aachen-West stapt er een pak volk op en het 2-ledige dieseltje zit overvol. In Stolberg-Hbf moet de trein doorrijden tot in de goederenbundel om kop te maken. Daarna stopt de trein terug aan een ander perron richting Stolberg-Altstadt.
Net buiten Stolberg-Hbf passeren we een glasfabriek waar deze stoomloc als monument wordt bewaard:
De eindhalte Altstadt:
Na zes minuten vertrekken we terug richting Hbf en na een overstap rijden we verder naar eindbestemming Düren. Dit gaat vanaf Stolberg-Hbf via het goederenemplacement en een enkele jaren heropende lokale spoorlijn en dus niet via de hoofdlijn Aachen-Köln, althans tot Langerwehe:
RB 30566 Stolberg-Altstadt (13:03) > Stolberg-Hbf (13:10)
RB 30019 Stolberg Hbf (13:14) > Düren (13:41)
Een gigantische elektriciteitscentrale die gevoed wordt door dagbouwmijnen in de omgeving:
Het station van Düren is uitvalsbasis van de Rurtalbahn die enkele lijnen in de omgeving uitbaat. Op spoor 23 staat een dieselmotorwagen klaar richting Linnich:
RTB 89737 Düren (14:21) > Krauthausen (14:40)
Het dieseltreintje zit overvol en we kunnen ons er amper bij proppen. Onderweg proberen nog enkele fietsers tevergeefs op te stappen, helaas, er is echt géén plaats meer...
Nee, zo is de lol eraf en we stappen onderweg uit in Krauthausen, een onbenullig dorpje in the middle of nowhere.
Gelukkig wordt er ook in het weekend een uurdienst gereden en is er al snel een tegentrein terug naar Düren:
RTB 89738 Krauthausen (14:51) > Düren (15:04)
Plan B dus: de andere RTB-lijn naar Heimbach in de Eifel. Die verbinding wordt gereden met een nieuw 2-ledig Alstom-dieselstel maar die puilt ook uit... dus over naar Plan C... eerst nog even rondkijken in het station Düren:
RE 10126 Düren (15:42) > Aachen-Hbf (16:07)
2 'Hamsters' brengen ons terug naar Aachen, ook deze trein zit bomvol. Plots wil half Duitsland met de trein rijden?! We nemen plaats in eerste klas, een nieuw biljet kopen we desnoods bij de conducteur maar die liet niet van zich horen of zien.
In Aachen-Hbf snuisteren we nog door de spoorwegmagazines in de krantenwinkel, daarna zakken we af naar spoor 9 om terug naar België te sporen - keuze genoeg met een 'RE29' naar Spa en een ICE naar Brussel:
7
Mijn NMBS vrijkaart is geldig vanaf Aachen-Süd-grenze. Een biljet voor het resterende stuk van de grens tot Aachen-Hbf geraakte niet uit de computer van de immer behulpzame collega's aan het loket in Mechelen. Een biljet Welkenraedt-Aachen aan 50% korting is het alternatief. Deze week geraakte bekend dat de NMBS 20 miljoen € verspilde aan een nieuw ticketsysteem dat nooit zou gebruikt gaan worden, misschien was het slimmer om met dit astronomische bedrag het DB-systeem te kopen dat zijn deugdelijkheid allang bewezen heeft?
ICE 14 Aachen-Hbf (16:21) > Brussel-Noord (17:26)
We krijgen honger en de kans om in een trein te eten laten we niet aan ons voorbij gaan. We vinden nog een 2-zit in de Bordbistro en zetten de kok (allé, opwarmer) aan het werk:
Mhmmm...
IC 9259 Brussel-Noord (17:55) > Antwerpen-Berchem (18:37)
Rust, in tegenstelling tot de Duitse treinen...
Nog één overstap en na een kwartiertje rijden in een Desiro (zucht) zijn we bij valavond terug in Lier - al bij al best tevreden van de dag!
Ondertussen beginnen de reisplannen voor volgend jaar ook stilletjes aan vorm te krijgen, het eerste biljet ligt al klaar!
