World on Rails

Powered by WorldOnRails.nl
Het is momenteel 09 jul 2020, 17:44

Alle tijden zijn UTC+01:00

Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 Volgende
Auteur Bericht
 Berichtonderwerp: [EU] Slaapwagentour 2018 (2/6)
BerichtGeplaatst: 30 aug 2018, 14:04 
Thalys

Land: België
Het is dinsdagavond 21 augustus en we wachten op het verlaten stationnetje van Ukk op de volgende trein... En een steen valt van ons hart als we tegen kwart na elf in de verte onze trein horen dichterbij denderen... De eerste nacht hebben we gereserveerd in trein 1246 'Istria' die enkel in het hoogseizoen Budapest verbindt met enkele kuststeden aan de Adriatische zee.

We hebben gereserveerd in het ligrijtuig naar Koper, bij gebrek aan een slaaprijtuig heb ik in Brussel-Zuid 4 plaatsen gereserveerd in een compartiment van 4:

Afbeelding

Maar bij het opstappen blijkt onze coupé al gezellig ingenomen door een Hongaars koppel :shock: De MAV-couchettiste beweert dat we in een compartiment voor 6 plaatsen hebben gereserveerd... Daarbovenop is het onverwachte 'gezelschap' al serieus in de wind en stinkt het er enorm naar look... Nop, voor die nachtmerrie passen we... We vragen bij de andere slaaprijtuigen na of er nog een compartiment vrij is en het ligrijtuig naar Rijeka brengt soelaas. De vriendelijke MAV-man tovert een vrije coupé om in een gezellige slaapplek voor de nacht. Nog snel onze planning voor de dag erna omgooien want dit rijtuig gaat naar Rijeka en niet naar onze oorspronkelijke bestemming Koper.

Afbeelding

De route vanaf Pivka (onze nieuwe bestemming) ziet er als volgt uit:

Afbeelding

Onze coupé na een korte nacht:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Vooraan hangt het koersrijtuig München-Rijeka, gevolgd door binnenlandse rijtuigen Lubljana-Rijeka:

Afbeelding

De trein is te lang voor het korte perronnetje in Pivka en stopt er maar heel kort. De trein begon al te rijden toen we nog aan het uitstappen waren!

Afbeelding

Afbeelding

Onze trein is amper weg of één van de vele goederentreinen naar de haven van Koper raast voorbij:

Afbeelding

We hebben hier anderhalf uur voor onze volgende trein, eerst ontbijten dus. Tegenover het station ligt het pension 'Herman' met taverne waar we een zeer lekker ontbijt voor 5€ pp naar binnen werken :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Een elektrische motorstel verzorgt enkele pendelritten per dag tussen Pivka en de Kroatische grens.

Afbeelding

Die spoorlijn doen we 's avonds nog, dus nu rijden we eerst met een soortgelijk treinstel richting Sezana.
De eindbestemming van de trein is Villa Opicina.

Afbeelding

Afbeelding

Slovenië is een prachtig land om met de trein door te rijden, het landschap verveelt nooit...

Afbeelding

In Sezana stappen we over op één van de doorgaande treinen naar Jesenice aan de Oostenrijkse grens. Het linkse dieseltreintje zal daarvoor zorgen:

Afbeelding

Helaas zitten de stoelen niet echt comfortabel voor een 3 uur durende rit :(

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het bekende 'grens'station - aan de overkant van het stationsplein ligt Italië...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

In Jesenice hebben we niet veel tijd want onze volgende trein komt het station al binnen gereden: D211 van Villach naar Beograd:

Afbeelding

In Lubljana hebben we een 45' tijd om een reservatie voor 's anderendaags te kopen, de rugzakvoorraad eten & drinken bij te vullen en iets warms te eten. Daarna nemen we de namiddagtrein richting Rijeka, gelukkig bestaande uit coupérijtuigen met te openen raampjes.

Déjà-vu :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Laatste Sloveense station voor de Kroatische grens, tevens ook paspoortcontrole:

Afbeelding

Afbeelding

Aankomst aan de Kroatische zijde van de grens, eveneens paspoortcontrole en locwissel.

Afbeelding

Druk gaat deze man het hier niet hebben, met slechts 2 doorgaande treinen per richting, per dag...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nu komt het mooiste deel van deze lijn, we dalen stilletjes aan af naar de havenstad Rijeka:

Afbeelding

Afbeelding

En daar staat onze volgende trein al te wachten voor vanavond:

Afbeelding

Afbeelding

Het is 18:00 en we stappen af in Rijeka, we hebben nog tijd om een stapje te zetten in de stad.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

...Wordt vervolgd...

BerichtGeplaatst: 31 aug 2018, 16:57 
Trans-Siberië Express

Ik blijf het volgen.

groetjes ben2

BerichtGeplaatst: 01 sep 2018, 13:14 
Maglev

Citeer:
We hebben gereserveerd in het ligrijtuig naar Koper, bij gebrek aan een slaaprijtuig heb ik in Brussel-Zuid 4 plaatsen gereserveerd in een compartiment van 4:
Afbeelding

Maar bij het opstappen blijkt onze coupé al gezellig ingenomen door een Hongaars koppel :shock: De MAV-couchettiste beweert dat we in een compartiment voor 6 plaatsen hebben gereserveerd...

Op MAV-website vind ik dit :
Afbeelding

53,60€ komt niet overeen met 6*9,40€ en ook niet met 4*14€...
Dus ik begrijp niet goed wat ze jou daar verkocht hebben in Brussel-Zuid...

Citeer:
Daarbovenop is het onverwachte 'gezelschap' al serieus in de wind en stinkt het er enorm naar look... Nop, voor die nachtmerrie passen we...
Begrijpelijk...
Citeer:
We vragen bij de andere slaaprijtuigen na of er nog een compartiment vrij is en het ligrijtuig naar Rijeka brengt soelaas. De vriendelijke MAV-man tovert een vrije coupé om in een gezellige slaapplek voor de nacht.
Oef...
Citeer:
Nog snel onze planning voor de dag erna omgooien want dit rijtuig gaat naar Rijeka en niet naar onze oorspronkelijke bestemming Koper.
Leve de gratis roaming in de EU !!

Al bij al hebben jullie nog heel wat Sloveense lijntjes kunnen afrijden... Met name tussen Nova Gorica en Jesenice is toch een heel mooie lijn. De Koperrampe hebben jullie dan nog te goed voor een volgende keer.

Citeer:
Het is 18:00 en we stappen af in Rijeka, we hebben nog tijd om een stapje te zetten in de stad.
Precies op het ogenblik van de passeggiata op de Korzo, perfecte timing!

BerichtGeplaatst: 01 sep 2018, 13:25 
Thalys

@Portbou:

Leve de roaming, niet echt: leve de european rail timetable :D

BerichtGeplaatst: 01 sep 2018, 17:30 
Maglev

Citeer:
leve de european rail timetable :D

Ja ok, dat kan ook natuurlijk...
Bij mij alleen niet erg up to date :oops:
Afbeelding

BerichtGeplaatst: 02 sep 2018, 00:09 
Trans-Siberië Express

Land: Nederland
Citeer:
Afbeelding

Buiten Hongarije worden andere tarieven gerekend, € 13,40 is volgens mij al jaren het standaardtarief voor een zespersoonscouchette in de meeste Centraal-Europese landen. En 4 x € 13,40 = inderdaad € 53,60.

BerichtGeplaatst: 02 sep 2018, 11:17 
Thalys

Het is ook niet duidelijk op de NMBS-reservering, meer en duidelijkere informatie is geen luxe:

Bij een 'double' staat op het ticket : 'DO' 02

Afbeelding

En op de reservering van de ligplaatsen staat er '04'

Afbeelding[/url]

Ach, uiteindelijk is het prima uitgedraaid. En de afdaling van de 'Koperrampe' heb ik nog tegoed, weeral eens een reden om op treinreis te gaan :D

BerichtGeplaatst: 02 sep 2018, 14:53 
Maglev

Citeer:
Citeer:
Afbeelding

Buiten Hongarije worden andere tarieven gerekend, € 13,40 is volgens mij al jaren het standaardtarief voor een zespersoonscouchette in de meeste Centraal-Europese landen. En 4 x € 13,40 = inderdaad € 53,60.
Dus de couchettes worden buiten Hongarije goedkoper verkocht dan in Hongarije ? Ik zou het omgekeerde verwachten... zeker vanuit Westeuropese landen...

BerichtGeplaatst: 02 sep 2018, 14:54 
Maglev

Citeer:
Het is ook niet duidelijk op de NMBS-reservering, meer en duidelijkere informatie is geen luxe:
Inderdaad...

BerichtGeplaatst: 03 sep 2018, 09:58 
Trans-Siberië Express

Citeer:
Dus de couchettes worden buiten Hongarije goedkoper verkocht dan in Hongarije ? Ik zou het omgekeerde verwachten... zeker vanuit Westeuropese landen...
€ 13,40 is toch meer dan de € 9,40 in Hongarije?

Wellicht dat er iets mis is met de tarieven in het systeem dat de NMBS gebruikt.

BerichtGeplaatst: 03 sep 2018, 18:49 
Maglev

Citeer:
Citeer:
€ 13,40 is toch meer dan de € 9,40 in Hongarije?

Wellicht dat er iets mis is met de tarieven in het systeem dat de NMBS gebruikt.
9,40€ is voor CC6.

Voor CC4 hebben we :
14,00€ in Hongarije
13,40€ elders

BerichtGeplaatst: 03 sep 2018, 20:08 
Thalys

Zou het nut hebben om bij de MAV mijn beklag te doen??

BerichtGeplaatst: 04 sep 2018, 16:54 
Site Admin

Je kunt het altijd proberen natuurlijk, maar ik denk niet dat het veel uit gaat halen :mrgreen:

"Wie niet reist zal niet gemist worden maar wel veel missen"

"Het maakt niet uit waar de trein naartoe gaat, het gaat er om of je besluit in te stappen"

BerichtGeplaatst: 04 sep 2018, 17:59 
Thalys

Citeer:
Je kunt het altijd proberen natuurlijk, maar ik denk niet dat het veel uit gaat halen :mrgreen:
Die zullen evenveel van mijn Nederlands verstaan als ik van hun Hongaars :lol: :lol: :lol:

BerichtGeplaatst: 04 sep 2018, 18:06 
Site Admin

Nem beszélek magyarul? Nem tudom! :shock:

"Wie niet reist zal niet gemist worden maar wel veel missen"

"Het maakt niet uit waar de trein naartoe gaat, het gaat er om of je besluit in te stappen"

Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 Volgende

Alle tijden zijn UTC+01:00