Citeer:
Citeer:
Nogmaals: lowcost airlines berekenen toeslagen voor o.a. bagage inchecken en met creditcard betalen. De prijzen waar ze mee adverteren zijn kale prijzen.
Vaak ben je niet verplicht om met een creditcard te betalen, maar zijn er ook andere betaalwijzes mogelijk. En dat je moet betalen voor ruimbagage op korte vluchten: ja, natuurlijk. Handbagage is echter bijna altijd inbegrepen. Voor extra services betaal je inderdaad meer. Dat is ook logisch, want waarom zou iemand die slechts 8 kg handbagage meeneemt evenveel moeten betalen als iemand die daarnaast nog twee zware koffers van 15 en 20 kg meeneemt? Juist bij vliegen is het gewicht ook van belang, en op korte vluchten zijn veel reizigers die maar weinig bagage meenemen; in tegenstelling tot intercontinentale vluchten waar vaak wel een behoorlijk gewicht aan ruimbagage inbegrepen zit in de ticketprijs, zeker bij de reguliere niet-lowcost airlines. Bij Emirates en Delta kon ik in ieder geval meer dan voldoende meenemen (rond de 30 kg).
Ik zie het betalen voor ruimbagage absoluut niet als een toeslag, dat zijn gewoon kosten voor een aanvullende service. Net als dat je op een korte vlucht vaak ook moet betalen voor wat te eten of drinken.
De kosten liggen dus niet in het gewicht, maar in de HANDling die die bagage kost. Al snel 20-30 eur. Daarom hebben op lange vluchten veel airlines een ´´piece/concept/aantal bepaalt eventueel bijbetalen, niet zozeer gewicht.Zelf ben ik aan de magere en kleine kant, net 62 kg, die moddervette Hongaar die naast me zit van ruim 118 kg hoeft ook niet bij te betalen.
Ben nu net zelf dus volop aan het vliegen met vooral WIZZair, de RYAN van het oude Oostblok/vaak genoeg naar bvb WAW of BUD voor 25 eur, van-nar EINdhoven. Daar moet je trouwens wel extra bijbetalen voor een GROTE handbagage, enkel de kleine, die je onder de stoel kan schuiven, is gratis-inclusive. Een knul die op BUD zijn koffertje moest laten uitmeten moest ter plekke 45 eur bijbetalen/was net 2 cm te lang-breed.
Verder verschillen al die low/budget airlines als zon en maan/elk heeft zijn eigen concept en dat verandert ook nog vaak zat. Vind het een sport het geheel zonder onnodig bijbetalen te doen en dat lukt me aardig. Zelfs bij RYAN kan je inmiddels zonder extra kosten met I/Deal betalen.