World on Rails

Powered by WorldOnRails.nl
Het is momenteel 04 aug 2021, 22:35

Alle tijden zijn UTC+01:00

Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 25 dec 2012, 14:38 
Intercity

De titel verraadt mijn vraag al; wat heb je nou eigenlijk aan de Interrail pass? http://nederlands.interrail.eu/ennl/int ... lobal-pass

Eerst dacht ik dat het hetzelfde werkt als de OV studentenkaart. Je betaalt een bedrag en kan dan onbeperkt met de trein (en sommige veerboten) reizen. Dit blijkt echter niet zo te zijn? Ik lees her en der dat je alsnog moet betalen (toeslagen etc.). Wat is dan nog het (financiële) voordeel van de Interrail pass t.o.v. gewoon telkens een kaartje kopen?

Je levert namelijk met deze een hoop vrijheid in omdat je aan een bepaalde periode gebonden bent en het dus redelijk nauw komt met een dagje meer of minder ergens verblijven.

Ook vraag ik mij af wáár je deze pas kan gebruiken. De landen zijn bekent. De spoorwegen (voor mij) niet.
http://nederlands.interrail.eu/ennl/pla ... ailway-map
Dit is een prachtige kaart, echter staan hier lang niet alle spoorlijnen op. Staan hier alleen de lijnen op die gelden voor de Interrail pass? Of geldt de pas voor álle trein trajecten in het land en staan hier echter alleen de ‘’belangrijkste’’ lijnen op?
Ook is hij niet echt actueel aangezien je blijkbaar ook niet meer van Belgrado naar Thessaloniki kan.

Hier dus een kort overzicht van mijn vragen:

-Je kan dus NIET onbeperkt in een land rondreizen (zoals de Nederlandse student met zijn OV)?

-Wat is het (financiële) voordeel van de Interrail Pass t.o.v. losse kaartjes kopen?

-Waar kan je de pas eigenlijk gebruiken? Alleen op de spoorwegen die op de kaart in de link staan, of zijn dit de ‘’grootste’’ lijnen en kan je gebruik maken van alle trajecten in het land.

En dan mijn laatste vraag:

Hoe zit het met de bussen? De ene keer is de bus inbegrepen bij de pas (wat daar het voordeel ook van moge zijn), de andere keer staat het er compleet los van. Kan iemand mij misschien een overzicht geven, -of proberen uit te leggen- hoe het daarmee zit.

Ook heb ik begrepen dat de bus in het buitenland blijkbaar gebruikelijker is voor grote afstanden dan in Nederland? In Nederland kennen we dat soort tripjes over een paar honderd kilometer niet maar in het buitenland is het dus blijkbaar gebruikelijk?
---

Alvast heel erg bedankt!!

BerichtGeplaatst: 25 dec 2012, 17:32 
Trans-Siberië Express

Land: Andere
Citeer:
-Je kan dus NIET onbeperkt in een land rondreizen (zoals de Nederlandse student met zijn OV)?
Jawel. Maar net als met jouw OV-studentenkaart moet je voor sommige treinen een toeslag betalen (en in sommige landen/treinen reserveren).
Citeer:
-Wat is het (financiële) voordeel van de Interrail Pass t.o.v. losse kaartjes kopen?
Al met al is het vaak véél goedkoper, met name als je in West-Europa reist. Als je echter een maandpass neemt en op iedere plek een week blijft zitten, tja... Dan ben je gewoon dom bezig want dan zijn losse kaartjes interessanter.
Citeer:
-Waar kan je de pas eigenlijk gebruiken? Alleen op de spoorwegen die op de kaart in de link staan, of zijn dit de ‘’grootste’’ lijnen en kan je gebruik maken van alle trajecten in het land.
Iedere trein van de maatschappijen die deelnemen aan InterRail (staatsmaatschappijen sowieso), soms met een reservering en soms met een toeslag.
Citeer:
Ook heb ik begrepen dat de bus in het buitenland blijkbaar gebruikelijker is voor grote afstanden dan in Nederland? In Nederland kennen we dat soort tripjes over een paar honderd kilometer niet maar in het buitenland is het dus blijkbaar gebruikelijk?
Verschilt per gebied. Op de Balkan is de lange afstandsbus heel populair, in tegenstelling tot de trein en daarom ook goed ontwikkelt.

BerichtGeplaatst: 25 dec 2012, 21:50 
Intercity

Citeer:
Citeer:
Jawel. Maar net als met jouw OV-studentenkaart moet je voor sommige treinen een toeslag betalen (en in sommige landen/treinen reserveren).
Oke, en hoe kan je te weten komen waar je een toeslag moet betalen? Trouwens, is dat Interrail Pasje bij je hebben genoeg, of moet je ook inchecken etc. of alsnog een kaartje ‘’kopen’’?
Citeer:
Citeer:
Al met al is het vaak véél goedkoper, met name als je in West-Europa reist. Als je echter een maandpass neemt en op iedere plek een week blijft zitten, tja... Dan ben je gewoon dom bezig want dan zijn losse kaartjes interessanter.
Ons plan is om maximaal twee dagen op dezelfde plek te verblijven. Echter willen we zo snel mogelijk naar Milaan (interrail of vliegen, wat het voordeligst is) en dan Venetië, Kroatië en dan de Balkan op. En dan vervolgens via Turkije (en Irak en/of Iran), Bulgarije, Roemenië en Polen terug naar Nederland. Evt. vanaf Krakau terug vliegen.
Is, als je niet vliegt, de Interrail pass wel rendabel in deze gebieden?
Citeer:
Citeer:
Iedere trein van de maatschappijen die deelnemen aan InterRail (staatsmaatschappijen sowieso), soms met een reservering en soms met een toeslag.
Dus vrijwel elk spoor in het land? Ook de gene die niet staan aangegeven op die grote kaart?
Is deze lijst actueel? http://nederlands.interrail.eu/ennl/pla ... -companies
Citeer:
Citeer:
Verschilt per gebied. Op de Balkan is de lange afstandsbus heel populair, in tegenstelling tot de trein en daarom ook goed ontwikkelt.
Hoe zit het hier met de financiële voordelen van het hebben van een InterRail pas?

Heel erg bedankt voor de snelle reactie!!

BerichtGeplaatst: 25 dec 2012, 23:48 
Trans-Siberië Express

Citeer:
Oke, en hoe kan je te weten komen waar je een toeslag moet betalen? Trouwens, is dat Interrail Pasje bij je hebben genoeg, of moet je ook inchecken etc. of alsnog een kaartje ‘’kopen’’?
Dat staat in de reisplanner (bijvoorbeeld plannerint.b-rail.be) voor welke trein je toeslag moet betalen of reserveren (voor de prijzen van toeslagen en reserveringen verwijs ik je graag door naar ons forumboard "FAQ per land"). InterRail pass invullen (de datum, zoals bijvoorbeeld de Belgische Go-Pass) is genoeg. Inchecken is van die onzin die je alleen met OVshitkaart hebt in Nederland.
Citeer:
Ons plan is om maximaal twee dagen op dezelfde plek te verblijven. Echter willen we zo snel mogelijk naar Milaan (interrail of vliegen, wat het voordeligst is) en dan Venetië, Kroatië en dan de Balkan op. En dan vervolgens via Turkije (en Irak en/of Iran), Bulgarije, Roemenië en Polen terug naar Nederland. Evt. vanaf Krakau terug vliegen.
Is, als je niet vliegt, de Interrail pass wel rendabel in deze gebieden?
Ligt eraan. Als je met Ryanair voor €0,01 (en dat is niet onmogelijk, maar niet vaak mogelijk) naar Milaan vliegt, het goedkoopste tarief hebt voor de Frecciabianca naar Venezia, vanuit Venezia goedkoop in Kroatië komt, vanaf Servië een Balkan Flexi Pass neemt (in Servië pas kopen, want dat is goedkoper! Dat ding is geldig in Servië/Bulgarije/Turkije/Roemenië/Montenegro), (Iran en Irak kom je niet zomaar in en zou ik op een aparte reis doen), met het goedkoopste tarief naar Kraków via Budapest reist en met Ryanair voor €0,01 of hééél vroeg EuroNight Jan Kiepura naar Amsterdam boekt (zitplaats €29), ZOU het kunnen dat het goedkoper is als een InterRail-pass, maar dat is HEEL veel plan werk, héél op tijd zijn en goed op de hoogte zijn van wat je doet (want anders kan het een zéér kostelijke grap worden). Kortom: InterRail biedt gemak en met name als je geen ervaren treinreiziger bent, een uitkomst.
Citeer:
Dus vrijwel elk spoor in het land? Ook de gene die niet staan aangegeven op die grote kaart?
Is deze lijst actueel? http://nederlands.interrail.eu/ennl/pla ... -companies
Niet helemaal, in Oostenrijk mag je ook met treinen van de Westbahn mee naar het schijnt (rijdt op Salzburg-Wien). Maar ik moet zeggen dat je wel rare routes moet gaan uitstippelen, wil je op jouw route nog andere treinvervoerders treffen.
Citeer:
Hoe zit het hier met de financiële voordelen van het hebben van een InterRail pas?
Ik ga er nooit van uit dat zo'n InterRail-pass geldig is op de bus, als dat wel zo is, is het mooi meegenomen. De bustarieven vallen op de Balkan wel erg mee, Sarajevo-Belgrado is bijvoorbeeld €16,-.

Ik wil wel even onderstrepen dat er verschillende InterRail-passen zijn. Je bent helemaal niet overgeleverd aan dat ding van 1 maand non-stop geldigheid, je hebt ook 5 reisdagen binnen 10 kalenderdagen, 10 reisdagen binnen 21 kalenderdagen, etc. En met die passen kun je ook al héél wat bereiken!

BerichtGeplaatst: 26 dec 2012, 12:36 
Intercity

Oke, super bedankt!

Waarom zou jij Irak/Iran op een aparte reis doen eigenlijk?

BerichtGeplaatst: 26 dec 2012, 19:01 
Trans-Siberië Express

Irak en Iran zijn twee landen die compléét verschillen van Europa. Ten eerste zijn dat landen waar je je echt even in moet verdiepen voor je er heen gaat (wijken sterk af van [West-]Europa), ten tweede kom je er niet zo 1,2,3 binnen want je hebt een visum nodig dat niet zomaar te verkrijgen is. :wink:

BerichtGeplaatst: 26 dec 2012, 21:31 
Trans-Siberië Express

Land: Nederland
Laat ik het kort houden. Als je een beetje weet hoe alles werkt wat betreft treinen in het buitenland, dan kom je zonder interrail al een heel eind.
Indien je naar het oosten gaat, is een interrail zinloos. Je koopt gewoon een EuropaSpezial ( als je er vroeg bij bent=heel goedkoop ) en hiermee reis je naar Tsjechië, Hongarije etc.
Conclusie: je duurste stuk heb je hiermee al gefinancierd. Binnenlandse reizen zijn in deze landen toch heel goedkoop. In Hongarije krijg je als student ook nog een 50% korting.
Als je dan in Roemenië bent of in Servië, kun je de balkan flexipass aanschaffen.

Als je bereid bent om naar loketten te gaan en te vragen naar de goedkoopste mogelijkheden, dan loont interrail gewoon niet.
Uitzonderingen daargelaten. Je komt dan snel bij Duitsland, Oostenrijk, Scandinavië. Dat is allemaal heel duur.

BerichtGeplaatst: 26 dec 2012, 21:55 
Trans-Siberië Express

Land: Nederland
Citeer:
Irak en Iran zijn twee landen die compléét verschillen van Europa. Ten eerste zijn dat landen waar je je echt even in moet verdiepen voor je er heen gaat (wijken sterk af van [West-]Europa), ten tweede kom je er niet zo 1,2,3 binnen want je hebt een visum nodig dat niet zomaar te verkrijgen is. :wink:
Voor Irak is geen visum nodig ;) althans, het is niet nodig voor het enige deel van Irak waar je als Westerling zou durven heen gaan.

Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 8 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00